Kolejna korelacja treści programowych w Zespole Szkół w Tulcach
Ocenianie kształtujące w szkole (OK.) to skuteczna forma pracy i dobra strategia, przynosząca korzyści uczniom, jak i nauczycielom w procesie dydaktycznym.
Podczas lekcji języka polskiego uczniowie w umiejętny sposób wykorzystują treści polonistyczne z różnymi przedmiotami, a nauczyciele stosują ku temu urozmaicone metody pracy: dramę, rzeźbę, obraz, kolaż. Ważne jest dla nas, by poprzez takie lekcje, w klasie czy w terenie, rozbudzać i wspierać wielostronną aktywność uczniów w otaczającym ich świecie. To nauczanie holistyczne, które nauczyciele propagują, jest ważne, gdyż integracja treści, integracja wokół problemów, integracja działań edukacyjnych (metod pracy), integracja wokół kompetencji (oczekiwanych umiejętności i osiągnięć) jest bardzo ważną strategią w procesie uczenia i nauczania. Uczeń postrzega rzeczywistość jako pewną całość, a nie jako sumę jej składowych, jednocześnie wykorzystuje różne możliwości percepcji. Stąd pomysły na korelację treści na przykład polonistycznych z plastycznymi, polonistycznych z muzycznymi, matematycznych z informatycznymi.
A jak się ma w tym nauczaniu ocenianie kształtujące? – wprowadzane przez nauczycieli stopniowo ocenianie takie ma na celu pomóc dzieciom się uczyć. Stąd:
* wyjaśniamy im cel uczenia się i kryteria sukcesu,
* organizujemy w klasie dyskusje, zadajemy pytania i zadania, dzięki którym uzyskujemy informacje, czy i jak uczniowie się uczą,
* udzielamy uczniom informacji zwrotnych, które umożliwiają widoczny postęp w ich procesie uczenia się,
* umożliwiamy im korzystanie z ze wzajemnej pomocy,
* wspomagamy uczniów, by stali się odpowiedzialnymi autorami procesu swojego uczenia się.
A efekty? – sami Państwo możecie ocenić…
M. W.