- KOMU UDZIELANA JEST POMOC?
Potrzeba objęcia pomocą p-p wynika z: niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu się, deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, choroby przewlekłej, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, niepowodzeń edukacyjnych, zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktów środowiskowych, trudności adaptacyjnych (różnice kulturowe, zmiana środowiska edukacyjnego.
- KTO INICJUJE POMOC ?
Uczeń, rodzic ucznia, dyrektor, nauczyciel lub wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia, pielęgniarka lub higienistka, poradnia, asystent nauczyciela, pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator sądowy, organizacja pozarządowa.
- FORMY UDZIELANIA POMOCY
Pomoc jest udzielania w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli oraz w formie:
PRZEDSZKOLE |
SZKOŁA |
· Zajęcia rozwijające uzdolnienia
· Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, inne zajęcia o charakterze terapeutycznym · Porady i konsultacje · Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego |
· Klasy terapeutyczne
· Zajęcia rozwijające uzdolnienia · Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, inne zajęcia o charakterze terapeutycznym · Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się · Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze · Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu ( szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) · Porady i konsultacje · Warsztaty · Zindywidualizowana ścieżka kształcenia |
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ
Forma pomocy | Dla kogo i na jakiej podstawie | Kto prowadzi zajęcia | Liczba uczestników |
Zajęcia rozwijające uzdolnienia |
Organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy. | Zajęcia prowadzą nauczyciele, specjaliści oraz wychowawcy grup posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
|
Nie może przekroczyć 8 |
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się | Organizuje się dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy. | Nie określono | |
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze | Organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy. Uczeń realizuje program nauczania z dostosowaniem form i metod do jego indywidualnych potrzeb ( w szczególności wynikających ze stanu zdrowia. | Nie może przekroczyć 8 | |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne | Organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz . prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy. | Nie może przekroczyć 5 | |
Zajęcia logopedyczne | Organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych | Nie może przekroczyć 4 | |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne | Organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy. | Nie może przekroczyć 10
(warunkowo możliwe zwiększenie liczebność) |
|
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym | Organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w p-lu, szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu p-la, szkoły lub placówki oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy. | Nie może przekroczyć 10
|
|
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu | Zajęcia uzupełniają działania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego. | Nie określono | Nie określono |
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia Lub zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego |
Organizuje się dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola/ szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego/ zajęć szkolnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym/ klasą i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. |
Nie określono |
Część zajęć organizuje się indywidualnie z uczniem |
Porady i konsultacje | Nie określono | Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści. | Nie określono |
Warsztaty | Nie określono
|
Nie określono | |
Porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli
|
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. | Nie określono | |
Warsztaty i
szkolenia dla rodziców i nauczycieli |
Nie określono |
Czas trwania niżej wymienionych zajęć 45 minut:
- rozwijających uzdolnienia,
- rozwijających umiejętności uczenia się,
- dydaktyczno-wyrównawczych,
- korekcyjno-kompensacyjnych,
- logopedycznych,
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
- innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa powyżej w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione.
- ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA
- Procedura w szkole
Obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane:
- wspólnie z oddziałem szkolnym oraz
- indywidualnie z uczniem
Do wniosku o wydanie opinii należy dołączyć uzasadniającą go dokumentację, określającą w szczególności:
- trudności w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole;
- wpływ przebiegu choroby – o ile uczeń ma być objęty zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie jego udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym;
- opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.
- Opinia PPP
Przed wydaniem opinii, obowiązkiem poradni jest przeprowadzenie analizy funkcjonowania ucznia z uwzględnieniem efektów udzielanej mu dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Analiza ta dokonywana jest we współpracy ze szkołą i rodzicami ucznia (lub uczniem, o ile jest pełnoletni).
Opinia uzyskana w poradni powinna zawierać w szczególności:
- zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z odziałem
przedszkolnym lub szkolnym;
- okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką (nie dłuższy niż rok szkolny);
- działania jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
- Po uzyskaniu opinii w PPP
- Na wniosek rodziców, dyrektor ustala (z uwzględnieniem opinii) tygodniowy wymiar godzin realizowanych indywidualnie, uwzględniając konieczność realizacji podstawy programowej: wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego lub zawodowego
- Zindywidualizowanej ścieżki kształcenia nie organizuje się dla:
- uczniów objętych kształceniem specjalnym; można natomiast w orzeczeniu lub IPET wskazać by część zajęć odbywała się w formie indywidualnej lub mniejszej grupie (do 5 uczniów)
- uczniów objętych indywidualnym nauczaniem lub indywidualnym rocznym przygotowaniem przedszkolnym
- SCHEMAT POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE/ PRZEDSZKOLU
Osobą, do której należy planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej – we współpracy z nauczycielami i specjalistami – jest wychowawca klasy. Dyrektor może jednak wskazać inną osobę, która będzie wykonywała powyższe zadania.
Nauczyciele rozpoznają , a specjaliści diagnozują indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów. Określają ich mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia. Rozpoznają i diagnozują również przyczyny edukacyjnych niepowodzeń lub trudności w funkcjonowaniu, w tym bariery i ograniczenia utrudniające uczniowi funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkoły.
Podejmują również działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania.
W działaniach tych współpracują – zarówno w procesie diagnostycznym jak i postdiagnostycznym – z poradnią.
Nauczyciele i specjaliści w szkole prowadzą w szczególności:
obserwację pedagogiczna, w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u nich:
- trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I – III szkoły podstawowej deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań;
- szczególnych uzdolnień;
- wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej z nimi pracy.
Dyrektor szkoły ma możliwość wystąpienia do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, u którego – mimo udzielanej w szkole pomocy psychologiczno – pedagogicznej – nie nastąpiła poprawa funkcjonowania.
Wniosek taki powinien zawierać informacje o:
- rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia;
- występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu, szkole i placówce lub szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- działaniach podjętych przez nauczycieli i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole, formach udzielonej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej , okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy;
- wnioskach nauczycieli, i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w szkole w formach, o których mowa w rozporządzeniu, dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę jego funkcjonowania
Wystąpienie przez dyrektora z takim wnioskiem wymaga zgody rodzica ucznia lub samego ucznia
(jeśli jest pełnoletni).
- WSPARCIE MERYTORYCZNE DLA NAUCZYCIELI, WYCHOWAWCÓW I SPECJALISTÓW (psycholog, pedagog, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny) w przedszkolu lub w szkole, NA WNIOSEK DYREKTORA, zapewniają: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz placówki doskonalenia nauczycieli.