SZKOLNE PROCEDURY
POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH TRUDNYCH
OBOWIĄZUJĄCE W ZESPOLE SZKÓŁ W TULCACH
Szkoła sprawuje opiekę i wspiera rozwój każdego ucznia. Podstawę do podejmowania stosownych oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych stanowi program wychowawczo – profilaktyczny szkoły. W celu właściwego reagowania w sytuacjach trudnych stosujemy stosowne procedury postępowania.
UCZEŃ MA TRUDNOŚCI W NAUCE
- Uruchomienie procedury pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla ucznia mającego trudności w nauce, który nie posiada opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej może nastąpić na wniosek: ucznia, rodziców ucznia, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy grupy wychowawczej, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, poradni specjalistycznej.
- Rodzice zgłaszają się z uczniem na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
- Rodzice w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej wyrażają zgodę lub nie, na ujawnienie opinii szkole.
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, na podstawie przeprowadzonych badań, wystawia opinię o uczniu ze wskazaniem sposobu dostosowania wymagań zgodnie ze stwierdzonymi dysfunkcjami.
- Dyrektor szkoły powołuje zespół ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, który w oparciu o posiadaną opinię planuje formy pomocy dla ucznia dostępne w szkole tj.: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, konsultacje przedmiotowe, warsztaty psychoedukacyjne oraz szkolenia warsztatowe dla rodziców.
RAŻĄCE NARUSZENIE DYSCYPLINY NA ZAJĘCIACH LEKCYJNYCH
- Jeżeli uczeń w rażący sposób narusza dyscyplinę podczas zajęć lekcyjnych tzn. znacząco utrudnia lub uniemożliwia prowadzenie zajęć, nauczyciel może wezwać (za pomocą telefonu komórkowego lub poprzez inną dyspozycyjną w danym momencie osobę ) psychologa szkolnego lub zawiadomić sekretariat.
- Nauczyciel może podjąć decyzję o konieczności odosobnienia ucznia w celu zapewnienia klasie bezpieczeństwa oraz dobrych warunków do nauki. Opiekę nad uczniem przejmuje wyznaczona osoba.
- Uczeń ma obowiązek zaliczenia zadanego materiału i uzupełnienia braków.
ŁAMANIE PRAWA PRZEZ UCZNIA W STOSUNKU DO NAUCZYCIELA
- Nauczyciel korzysta w związku z pełnieniem obowiązków służbowych z prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych (Karta Nauczyciela art.63).
- Łamanie prawa w stosunku do nauczycieli obejmuje zachowania takie jak: słowne groźby, zwerbalizowane lub w postaci sms-ów, zniesławienie wulgaryzmami, zastraszanie, szantaż, naruszanie nietykalności cielesnej, okradanie, niszczenie mienia prywatnego.
- Organ prowadzący oraz dyrektor są zobowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla niego uprawnienia zostaną naruszone.
- Uczeń ponosi odpowiedzialność za łamanie prawa w stosunku do nauczyciela według stosownych przepisów prawa.
UCZEŃ NIE REALIZUJE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Z POWODU WAGARÓW
Szkoła posiada system kontroli frekwencji uczniów – elektroniczny dziennik Librus.
- Wychowawca ucznia, który stwierdził dłuższą nieobecność bez usprawiedliwienia, powiadamia jego rodziców oraz dyrektora szkoły i psychologa szkolnego. W sytuacji braku kontaktu z rodzicami /prawnymi opiekunami/ bądź braku skuteczności interwencji podejmuje dalsze kroki.
- Następnie dyrektor zawiadamia pisemnie rodziców o zaistniałej sytuacji.
- Po upływie tygodnia, jeśli uczeń nie podejmuje realizacji obowiązku szkolnego, szkoła występuje do urzędu o nałożenie grzywny na jego rodziców, zgodnie z przepisami dotyczącymi egzekucji w drodze administracyjnej.
- Jeśli uczeń podejmie realizację obowiązku szkolnego wychowawca wraz z rodzicami określi sposób systematycznego kontrolowania frekwencji np. zeszyt kontroli.
- W przypadku rażących zaniedbań rodziców lub ich niewydolności wychowawczej, powtarzających się wagarów, psycholog szkolny w porozumieniu z wychowawcą klasy i dyrektorem szkoły, kieruje sprawę do specjalisty ds. nieletnich lub do sądu rodzinnego.
UCZEŃ ZNAJDUJE SIĘ W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ
- Wychowawca klasy, na podstawie swoich obserwacji, zgłasza do dyrektora szkoły potrzebę pomocy uczniowi.
- Dyrektor szkoły powołuje zespół ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, który analizuje sytuację ucznia.
- Zespół ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych określa, a dyrektor szkoły zatwierdza, formy pomocy uczniowi i jego rodzinie (np. propozycja wsparcia z Ośrodka Pomocy Społecznej, zwolnienie z opłat za ubezpieczenie i niektórych innych, przygotowanie paczki świątecznej ze środków zebranych od sponsorów).
UCZEŃ JEST OFIARĄ WYPADKU
- Każdy pracownik szkoły, który zaobserwował wypadek lub któremu zgłoszono wypadek, natychmiast reaguje, powiadamiając o zdarzeniu pielęgniarkę szkolną, psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
- W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) – pielęgniarka, pedagog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców.
- Pielęgniarka udziela pierwszej pomocy medycznej, a w przypadku jej nieobecności pomocy udziela odpowiednio przeszkolony pracownik.
- Szkoła powiadamia rodziców ofiary wypadku oraz wychowawcę klasy o zajściu.
- Rodzice decydują o dalszym leczeniu dziecka.
- Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy lekarskiej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrekcję.
- Pracownik szkoły, na polecenie dyrektora ustala okoliczności wypadku i spisuje protokół z zajścia.
ZAGROŻENIE NIEDOSTOSOWANIEM I DEMORALIZACJĄ
POLICJA PRZESŁUCHUJE UCZNIA PODCZAS ZAJĘĆ W SZKOLE
LUB ZATRZYMUJE NA ZAJĘCIACH W SZKOLE UCZNIA BĘDĄCEGO
NIELETNIM SPRAWCĄ CZYNU KARALNEGO
- Funkcjonariusz policji przedstawia dyrektorowi szkoły powód przybycia i okazuje legitymację służbową.
- Dyrektor zapisuje dane osobowe i numer legitymacji służbowej policjanta celem sporządzenia własnej dokumentacji.
- Psycholog szkolny lub nauczyciel sprowadza nieletniego do gabinetu dyrektora, gdzie policjant informuje go o przyczynach przybycia i czynnościach, jakie zostaną wykonane w związku ze sprawą np. przesłuchanie, zatrzymanie.
- Policja, dyrektor lub wyznaczony pracownik szkoły informuje rodziców nieletniego (opiekunów prawnych) o wykonanych czynnościach i zobowiązuje ich do przybycia do szkoły lub komisariatu policji, celem uczestniczenia w czynnościach.
- W przypadku braku kontaktu telefonicznego sporządza pisemną informację i przesyła do miejsca ich zamieszkania.
- W przypadku niemożności uczestnictwa rodziców w przesłuchaniu nieletniego, dyrektor wyznacza wychowawcę, nauczyciela lub psychologa szkolnego do uczestnictwa w czynnościach, które są przeprowadzane w szkole lub w jednostce policji.
- W przypadku zaistnienia przesłanek do zatrzymania nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka policjant informuje o tym rodziców oraz dyrektora szkoły.
- Przy realizacji czynności związanych z zatrzymaniem nieletniego ucznia na terenie szkoły należy zachować dyskrecję nie nagłaśniając sprawy.
UCZEŃ UCZESTNICZY W BÓJCE
- Każdy pracownik szkoły, który zaobserwował bójkę lub który został poinformowany o bójce – reaguje na nią i powiadamia o niej pielęgniarkę, psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
- Pielęgniarka szkolna udziela pierwszej pomocy medycznej uczestnikom bójki, a w przypadku jej nieobecności – szkoła wzywa lekarza.
- Psycholog szkolny lub pielęgniarka powiadamiają o bójce wychowawcę klasy oraz rodziców agresora i ofiary.
- W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) – pielęgniarka, psycholog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców.
- Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice poszkodowanego.
- Psycholog szkolny i wychowawcy klas przeprowadzają rozmowy z rodzicami obydwu stron oraz ze sprawcą i ofiarą bójki. Z rozmów sporządzają notatkę.
- Wychowawca udziela agresorowi nagany zgodnie ze statutem szkoły. W przypadku wszczynania kolejnych bójek przez agresora, z widocznymi skutkami pobicia – szkoła kieruje sprawę do specjalisty ds. nieletnich lub sądu rodzinnego, od postępowania których zależą dalsze losy sprawcy agresji czy przemocy.
UCZEŃ JEST OFIARĄ POBICIA
- Każdy pracownik szkoły, który zaobserwował pobicie lub który został poinformowany o pobiciu – reaguje natychmiast i powiadamia o nim pielęgniarkę, psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
- Jeżeli zdarzenie miało miejsce na terenie szkoły może być o nim powiadomiona także policja. Dokonuje tego pracownik wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- Pielęgniarka szkolna udziela pierwszej pomocy medycznej ofiarom pobicia, a w przypadku jej nieobecności – szkoła wzywa lekarza.
- Psycholog szkolny lub pielęgniarka powiadamiają o pobiciu wychowawcę klasy oraz rodziców ofiary.
- W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) – pielęgniarka, pedagog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców.
- Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice poszkodowanego.
- Psycholog szkolny i wychowawca klasy przeprowadzają rozmowę z ofiarą pobicia oraz jej rodzicami. Z rozmów sporządzają notatkę.
UCZEŃ JEST SPRAWCĄ POBICIA
- Każdy pracownik szkoły, który zaobserwował pobicie lub który został poinformowany o pobiciu – reaguje natychmiast i powiadamia o nim pielęgniarkę, psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
- Pielęgniarka szkolna udziela pierwszej pomocy medycznej jeśli sprawca pobicia doznał obrażeń, a w przypadku jej nieobecności – szkoła wzywa lekarza.
- Psycholog szkolny lub pielęgniarka powiadamiają o pobiciu wychowawcę klasy oraz rodziców sprawcy.
- W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) – pielęgniarka, psycholog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców.
- Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice poszkodowanego.
- Psycholog szkolny i wychowawca klasy przeprowadzają rozmowę ze sprawcą pobicia oraz jego rodzicami. Z rozmów sporządzają notatkę.
- Wychowawca udziela sprawcy pobicia nagany zgodnie ze statutem szkoły.
UCZEŃ JEST OFIARĄ CYBERPRZEMOCY
- Każdy pracownik szkoły w sytuacji ujawnienia zjawiska cyberprzemocy informuje dyrektora szkoły i psychologa szkolnego.
- Psycholog szkolny wraz z wychowawcą ustala okoliczności zdarzenia oraz, jeśli to możliwe, sprawcę i zabezpiecza dowody. Ze swoich działań sporządzają notatkę.
- Dyrektor szkoły lub psycholog szkolny powiadamia rodziców ofiary o ustaleniach oraz informuje o możliwości zgłoszenia sprawy na policję. Z rozmów z rodzicami sporządza notatkę.
- Jeżeli nie jest możliwe ustalenie sprawcy cyberprzemocy, dyrektor wyznacza osobę, która doprowadza do usunięcia kompromitujących materiałów (np. wspólnie z administratorem serwisu) oraz powiadamia o zdarzeniu policję lub sąd rodzinny.
UCZEŃ JEST SPRAWCĄ CYBERPRZEMOCY
- Każdy pracownik szkoły w sytuacji ujawnienia zjawiska cyberprzemocy informuje dyrektora szkoły i psycholog szkolnego.
- Psycholog szkolny ustala okoliczności zdarzenia, ustala sprawcę i zabezpiecza dowody.
- Dyrektor szkoły lub psycholog szkolny powiadamia rodziców sprawcy oraz sąd rodzinny lub policję. Z rozmów z rodzicami sporządza notatkę.
- Psycholog szkolny i wychowawca przeprowadzają rozmowę ze sprawcą, która ma na celu zobowiązać go do zaprzestania nagannego zachowania i usunięcia zdjęć lub filmów z internetu. Z rozmowy sporządzają notatkę.
UCZEŃ PALI PAPIEROSY
- Każdy pracownik szkoły, który zaobserwował zachowanie ucznia, mogące wskazywać na palenie przez niego papierosów, reaguje natychmiast powiadamiając wychowawcę, psychologa szkolnego, dyrektora szkoły.
- Wychowawca lub psycholog szkolny podejmuje interwencję profilaktyczną rozmawiając z uczniem oraz jego rodzicami oraz spisuje kontrakt, w którym określa konsekwencje dla ucznia w sytuacji łamania zasad.
- Realizacja kontraktu jest monitorowana przez wychowawcę.
- W sytuacji, gdy uczeń nadal pali papierosy i łamie zasady zawarte w kontrakcie proponowane jest podjęcie działań terapeutycznych.
- Jeżeli systematycznie powtarzają się przypadki, w których uczeń pali papierosy, co jest objawem demoralizacji i robi to także na terenie szkoły – dyrektor szkoły może powiadomić o tym policję (specjalisty ds. nieletnich) lub sąd rodzinny.
UCZEŃ JEST POD WPŁYWEM ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH
- Każdy pracownik szkoły, który zaobserwował zachowanie ucznia, mogące wskazywać na użycie środków odurzających, reaguje natychmiast i odizolowuje go od reszty klasy, pozostawiając go pod opieką innego pracownika szkoły oraz powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły, psychologa szkolnego oraz pielęgniarkę szkolną.
- Pielęgniarka udziela pierwszej pomocy medycznej, a w przypadku jej nieobecności –szkoła wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
- W przypadku zagrożenia życia (stan nieprzytomny) – pielęgniarka, psycholog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia, nawet bez zgody rodziców.
- Podczas udzielania pomocy medycznej opiekę nad uczniem sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły, ale bez możliwości udzielania zgody na operację.
- Psycholog szkolny powiadamia wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia o podejrzanym zachowaniu, wskazującym na użycie przez ucznia środków odurzających.
- Psycholog szkolny lub wychowawca klasy podejmują rozmowę z rodzicami ucznia na temat podejrzewania ucznia o użycie środków odurzających i zobowiązują ich do odebrania dziecka ze szkoły. Fakt ten odnotowują w swojej dokumentacji.
- Rodzice decydują o dalszym leczeniu swojego dziecka. Gdy rodzice odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji – decyduje lekarz, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- W przypadku, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu, narkotyków lub dopalaczy odmówią przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, sieje zgorszenie albo zagraża zdrowiu czy życiu innych – psycholog szkolny, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, zawiadamia właściwy dla rejonu szkoły komisariat policji.
- Rodzice ucznia podejmują decyzję o spisaniu kontraktu i określeniu zasad oraz konsekwencji wobec ucznia. O ich decyzjach zostaje powiadomiony wychowawca i psycholog szkolny.
- Realizacja kontraktu jest monitorowana przez wychowawcę.
- W sytuacji, gdy uczeń nadal sięga po środki odurzające i łamie zasady zawarte w kontrakcie proponowana jest terapia odwykowa.
- Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków – dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego.
UCZEŃ JEST PODEJRZEWANY O POSIADANIE PRZY SOBIE SUBSTANCJI PRZYPOMINAJĄCEJ NARKOTYK
- Każdy pracownik szkoły, który podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk natychmiast reaguje i powiadamia o tym dyrektora szkoły, psychologa szkolnego oraz wychowawcę klasy.
- Pracownik szkoły, w obecności innej osoby, np. wychowawcy klasy, psychologa szkolnego, dyrektora lub innego pracownika szkoły – żąda aby uczeń przekazał mu podejrzaną substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży oraz innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją.
- Pracownik szkoły nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia. Może to zrobić tylko policja.
- Wychowawca klasy lub psycholog szkolny powiadamia rodziców o podejrzeniach i wzywa ich do niezwłocznego stawienia się w szkole.
- Jeżeli uczeń wyda podejrzaną substancję dobrowolnie, psycholog szkolny we współpracy z pracownikiem, który zaobserwował zdarzenie lub wychowawcą klasy, próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Z ustaleń tych sporządza dokładną notatkę, a wydaną przez ucznia, odpowiednio zabezpieczoną substancję przekazuje bezzwłocznie policji.
- W przypadku, gdy uczeń, pomimo wezwania, odmówi przekazania pracownikowi szkoły podejrzanej substancji – psycholog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia.
- Jeśli policja znajdzie u ucznia podejrzaną substancję – zabezpiecza ją i zabiera do ekspertyzy oraz przejmuje dalsze postępowanie w tej sprawie.
- Rodzice ucznia podejmują decyzję o spisaniu kontraktu i określeniu zasad oraz konsekwencji wobec ucznia. O ich decyzjach zostaje powiadomiony wychowawca i psycholog szkolny.
- Realizacja kontraktu jest monitorowana przez wychowawcę.
- Jeżeli powtarzają się przypadki, w których stwierdza się, że uczeń posiada narkotyki –
dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich)
lub sądu rodzinnego.
UCZEŃ JEST PODEJRZANY O KRADZIEŻ
- Każdy pracownik szkoły, który podejrzewa lub którego poinformowano, że uczeń dopuścił się kradzieży, natychmiast reaguje i powiadamia o tym dyrektora szkoły, psychologa szkolnego oraz wychowawcę klasy.
- Pracownik szkoły, w obecności innej osoby, np. wychowawcy klasy, psychologa szkolnego, dyrektora lub innego pracownika szkoły – żąda aby uczeń przekazał mu skradzioną rzecz, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży oraz innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną rzeczą.
- Pracownik szkoły nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia. Może to zrobić tylko policja.
- Wychowawca klasy lub psycholog szkolny powiadamia rodziców o podejrzeniach i wzywa ich do niezwłocznego stawienia się w szkole.
- Jeżeli uczeń wyda skradzioną rzecz dobrowolnie, psycholog szkolny, we współpracy z pracownikiem, który zaobserwował lub któremu zgłoszono zdarzenie albo wychowawcą klasy, próbuje ustalić, w jaki sposób i komu uczeń skradł poszukiwaną rzecz. Z ustaleń tych sporządza dokładną notatkę, a wydaną przez ucznia rzecz przekazuje bezzwłocznie policji.
- W przypadku, gdy uczeń, pomimo wezwania, odmówi przekazania pracownikowi szkoły skradzionej rzeczy –psycholog szkolny lub dyrektor szkoły wzywa policję, która, przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia.
- Jeśli policja znajdzie u ucznia skradzioną rzecz – zabiera ją oraz przejmuje dalsze postępowanie w tej sprawie.
W przypadku, gdy uczeń jest zwolniony z udziału w nieobowiązkowych zajęciach edukacyjnych (np. religia, wychowanie do życia w rodzinie), rozpoczyna on lekcje w danym dniu godzinę lekcyjną później lub kończy jedną godzinę wcześniej. W sytuacji, gdy nieobowiązkowe zajęcia, z których uczeń został zwolniony odbywają się pomiędzy obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, uczeń pozostaje pod opieką pracowników świetlicy szkolnej.
INNE SYTUACJE I ZAGROŻENIA
WYBRANE KATEGORIE PRZESTĘPSTW I CZYNÓW
KARALNYCH ŚCIGANYCH Z URZĘDU
- Z KODEKSU KARNEGO:
1) art. 158 par. 1 – udział w bójce lub pobiciu;
bójka – starcie fizyczne pomiędzy co najmniej 3 osobami, z których każda jednocześnie atakuje i broni się,
pobicie – napaść fizyczna, co najmniej 2 osób na jedną, strona atakująca zawsze posiada przewagę liczebną, strona atakowana nie dąży aktywnie do starcia, broni się jedynie przed atakami;
2) art. 207 – znęcanie psychiczne i fizyczne;
znęcanie psychiczne i fizyczne – działanie lub zaniechanie polegając na umyślnym zadawaniu bólu fizycznego lub dolegliwych cierpień moralnych, powtarzające się, albo jednorazowe, lecz intensywne i rozciągnięte w czasie,
3) art. 278 – kradzież;
kradzież – zabór cudzej rzeczy w celu przywłaszczenia, fizyczne wyjęcie rzeczy spod władztwa właściciela. Dotyczy to również przedmiotu pozostawionego przez niego w znanym mu miejscu w zamiarze późniejszego jej zabrania. Nie jest możliwa kradzież rzeczy znalezionej przez sprawcę lub jemu powierzonej;
4) art. 279 par.1 – kradzież z włamaniem;
kradzież z włamaniem – zabór rzeczy ruchomej celem jej przywłaszczenia dokonany po uprzednim pokonaniu zabezpieczenia;
5) art. 280 – rozbój;
rozbój – kradzież połączona z użyciem przemocy wobec osoby lub groźbą natychmiastowego jej użycia albo dokonana poprzez doprowadzenie człowieka do stanu nieprzytomności lub bezbronności (np. poprzez przewagę liczebną). Na równi z tym należy traktować sytuację, w której pokrzywdzony pod wpływem takiej groźby natychmiast wydaje przedmiot sprawcy;
6) art. 281 – kradzież rozbójnicza;
kradzież rozbójnicza – użycie przemocy wobec osoby lub groźby jej natychmiastowego użycia, albo doprowadzeniu człowieka do stanu bezbronności lub nieprzytomności w celu utrzymania się w posiadaniu rzeczy bezpośrednio po dokonaniu jej kradzieży. Kradzież rozbójnicza zachodzi w razie zaatakowania przez uciekającego złodzieja osoby próbującej odebrać mu skradzioną rzecz;
7) art. 240 par. 1 – nie zawiadomienie o przestępstwie, czynie karalnym;
nie zawiadomienie w sytuacji, gdy posiada się wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu albo usiłowaniu lub dokonaniu czynu zabronionego: eksterminacja, zamach na organ konstytucyjny RP, szpiegostwo, zamach na życie Prezydenta, zamach terrorystyczny, zabójstwo, sprowadzenie zdarzenia niebezpiecznego, piractwo, pozbawienie człowieka wolności, wzięcie zakładnika;
8) art. 270 – podrabianie dokumentów;
podrabianie dokumentów – działania polegające na używaniu za autentyczny, podrabianiu lub przerabianiu dokumentu lub używaniu takiego dokumentu jako autentycznego.
- Z USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII:
1) posiadanie każdej ilości środków odurzających lub substancji psychotropowych;
2) udzielanie innej osobie, ułatwianie lub umożliwianie ich użycia oraz nakłanianie do użycia;
3) wytwarzanie i przetwarzanie środków odurzających.
- CZYN KARALNY A PRZESTĘPSTWO:
1) CZYN KARALNY – czyn zabroniony przez ustawę, którego sprawcą jest uczeń, który ukończył 13 rok życia, a nie ukończył 17 roku życia określony w artykułach
Kodeksu wykroczeń:
art. 51 zakłócanie porządku publicznego,
art. 62 znęcanie się nad zwierzętami,
art. 69 niszczenie i uszkadzanie znaków umieszczonych przez organ państwowy,
art. 74 uszkadzanie znaków lub urządzeń zapobiegających niebezpieczeństwu,
art. 76 rzucanie kamieniami w pojazd będący w ruchu,
art. 85 samowolna zmiana znaków lub sygnałów drogowych
art. 87 prowadzenie pojazdu przez osobę będącą po użyciu alkoholu,
art. 119 kradzież lub przywłaszczenie mienia o wartości do 250 zł,
art. 122 niszczenie lub uszkadzanie mienia, jeśli szkoda nie przekracza 250 zł.
2) PRZESTĘPSTWO – każde z wyżej wymienionych zachowań, którego sprawcą jest uczeń, który ukończył 17 rok życia.
3) W każdym przypadku popełnienia przez ucznia czynu karalnego – należy (zgodnie z ustawą o postępowaniu w sprawach nieletnich) zawiadomić policję lub sąd rodzinny, a w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia ( zgodnie z ustawą kodeksu postępowania karnego ) – prokuratora lub policję oraz zastosować wobec tego ucznia określone w statucie szkoły konsekwencje dyscyplinarne.
METODY WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z POLICJĄ
- W ramach pracy profilaktyczno – wychowawczej szkoła prowadzi systematyczną współpracę z policją w zakresie profilaktyki zagrożeń. Koordynatorami współpracy są:
1) ze strony szkoły – pedagog szkolny,
2) ze strony policji – specjalista ds. nieletnich właściwej dla rejonu szkoły jednostki policji, a także dzielnicowy, w rejonie którego znajduje się szkoła.
- Wyznaczeni do współpracy, pedagog szkolny z ramienia szkoły oraz specjalista ds. nieletnich i dzielnicowy z ramienia policji:
1) systematycznie się ze sobą kontaktują,
2) na bieżąco wymieniają się informacjami,
3) rozwiązują problemy związane z bezpieczeństwem i dobrem uczniów szkoły.
- W ramach współpracy szkoły z policją, pedagog szkolny:
1) ustala zasady współpracy szkoły ze specjalistą ds. nieletnich i dzielnicowym, organizuje z nimi spotkania dla nauczycieli i dyrekcji szkoły na temat zagrożeń młodzieży demoralizacją i przestępczością w lokalnym środowisku,
2) organizuje spotkania tematyczne młodzieży szkolnej ze specjalistą ds. nieletnich oraz dzielnicowym, jak np. odpowiedzialność nieletnich za popełniane czyny karalne, prawne aspekty przeciwdziałania narkomanii, wychowanie w trzeźwości itp.,
3) informuje policję o zdarzeniach na terenie szkoły noszących znamiona przestępstwa oraz zagrażających zdrowiu i życiu uczniów, a także o przejawach demoralizacji uczniów szkoły,
4) organizuje na terenie szkoły, we współpracy z policją, przedsięwzięcia adresowane do uczniów, nauczycieli i rodziców takie jak np. „Szkoła bez agresji”, „Narkotykom mówimy nie” itp. oraz koordynuje ich przebieg.