szkola2.jpgszkola3.jpgszkola4.jpgszkola5.jpgszkola6.jpgszkola7.jpg

Comenius

 

Sprawozdanie z Finlandii

 

Niedziela 22 marca 2015.

Pod koniec marca, dzień po pierwszym dniu wiosny, w ramach programu Comenius, mieliśmy okazję przenieść się do krainy prawdziwej zimy. Pojechaliśmy do fińskiej miejscowości- Kuusamo, czyli prawie pod koło podbiegunowe.

 

Naszą podróż rozpoczęliśmy w niedzielę, wyjeżdżając ok. godz. 7 spod szkoły. Małym busem dotarliśmy do Warszawy. Podróż minęła sprawnie i ani się nie obejrzeliśmy, zajechaliśmy na lotnisko Chopina. Z naszej stolicy samolotem dostaliśmy się do fińskiej stolicy. Lot trwał tylko 1,5h, więc nie było czasu na nudę.

Dla mnie był to pierwszy raz w samolocie. Bardzo mi się podobało. Ciągle świeciło słońce. Widoki obłoków z okna były cudowne.

W Helsinkach czekaliśmy 4 h na kolejny , bezpośredni  lot do Kuusamo.  W trakcie długiej przerwy mieliśmy okazję poznać pierwszych uczestników Comeniusa: dziewczyny z Turcji oraz litewskich uczniów i nauczycieli.
Do Kuusamo dotarliśmy ok. godz. 22. Na małym lotnisku czekały na nas rodziny goszczące. Od razu zabrały nas do domów.


Moja gospodyni Fanni mieszkała 10 km od miasta, więc już w drodze do domu zdążyłyśmy wymienić się wrażeniami. W domu zostałam ugoszczona kolacją i poznałam całą, dość liczną, rodzinę.Tak zakończył się nasz pierwszy dzień.

Maja Kowalewska, 2b gim.

 

Poniedziałek 23 marca 2015

Uroczyste powitanie i rozpoczęcie wizyty w szkole fińskiej.

Tego śnieżnego dnia przed szkolą powitał nas Św. Mikołaj ze swoimi elfami. 

Obejrzeliśmy prezentację o Finlandii a następnie występ szkolnego zespołu muzycznego. Po występach uczniowie oprowadzili nas po szkole. Pokazali nam wszystkie zakamarki budynku w tym pracownie techniczne na wysokim poziomie. 

Następnie poszliśmy na lekcje. Ja trafiłem na lekcję języka rosyjskiego, który wydaje się bardzo zrozumiały. Po zajęciach zjedliśmy obiad w szkole, po czym udaliśmy się do miejskiego ratusza, gdzie o mieście opowiedział nam burmistrz.

Po wizycie w ratuszu, poszliśmy do miejskiego ośrodka kultury gdzie uczestniczyliśmy w otwarciu wystawy zdjęć przedstawiających miejsca, w których mieszkały stworzenia mitologiczne. Zdjęcia te zostały przygotowane przez wszystkie szkoły partnerskie projektu.

 Wieczorem wróciliśmy do szkoły, gdzie przygotowaliśmy tradycyjne chlebki fińskie nadziewane słodką pastą ryżową. Zjedliśmy je na kolację. Ponadto uczniowie szkoły przygotowali dla nas wiele tradycyjnych potraw, w tym zupę z mięsa renifera.

 

Wtorek 24 marca 2015

Od rana przedstawialiśmy prezentacje o tradycjach narodowych. Każda szkoła pokazała przygotowane przez siebie filmy/prezentacje opowiadające o dawnych zwyczajach, które nadal można spotkać w naszych krajach. Nasze filmy przedstawiały zwyczaj topienia marzanny (przygotowała kl 2a Gim) oraz wypieku rogali świętomarcińskich (przygotowała klasa 2b Gim).

Następnie zjedliśmy obiad w szkole i pojechaliśmy do wytwórni sprzętu wędkarskiego, gdzie mieliśmy okazję spróbować łowienia ryb na zamarzniętym jeziorze.

 Kiedy już dostatecznie wymarzliśmy, a wiało i padało niemiłosiernie, pojechaliśmy na farmę reniferów, gdzie właściciel opowiedział nam o reniferach oraz obowiązkach poszczególnych właścicieli.

Mieliśmy okazje przejechać się skuterem śnieżnym oraz saniami ciągniętymi przez renifera.

Wieczorem byliśmy w parku tematycznym Angry Birds a następnie graliśmy w kręgle.

Marcin Kasznia, 2a Gim.

Środa, 25 marca 2015

Tego dnia o 9.00 wyjechaliśmy autobusami do ośrodka narciarskiego Ruka. Część grupy udała się na stok narciarski.

Pozostali  pojechali zwiedzać tę miejscowość. Ja poszedłem oglądać atrakcje tego miejsca. 

Spędziliśmy tam około 5 godzin. Uważam, że było tam bardzo przyjemnie. Zobaczyliśmy skocznię, a ja pierwszy raz zobaczyłem skoki narciarskie na żywo. 

Gdy wróciliśmy do domu razem z Henną i jej mamą udaliśmy się do miasta na zakupy. Kupiłem wtedy pluszowego renifera dla mojej młodszej siostry.

Pod wieczór poszedłem z Henną na dyskotekę. Byli na niej wszyscy uczniowie z programu Comenius oraz ich gospodarze. Podobał mi się ten wieczór. Na tej dyskotece zagrałem pierwszy raz w bilard. O godzinie 21.00 udaliśmy się do domów.

Czwartek, 26 marca 2015

Rano poszedłem  wraz z Henną na jedną z jej lekcji geografii. Podczas zajęć wyświetlana była prezentacja dotycząca wyjazdu do Holandii, a na końcu lekcji rozmawiałem z nauczycielem o moim wyjeździe. Około godziny 11.00 mieliśmy śniadanie w szkole. O 13.00 już w grupie udaliśmy się na wystawę zdjęć jednego ze znanych fińskich fotografów. Moim zdaniem jego zdjęcia były świetne. Dotyczyły one natury, przedstawiały zwierzęta oraz krajobraz Finlandii. Bardzo mi się tam podobało. O 18.30 udałem się z Henną na "Muzyczny Wieczór". Podczas którego oglądaliśmy występy różnych osób. Wszystkie występy były, moim zdaniem, wspaniałe. 

Uważam, że te dwa dni, jak i cały tydzień, były naprawdę świetne. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc.

Patryk Kamieniczny, 3b gim

Piątek, 27 marca 2015.

Tego dnia odbyły się zimowe zawody sportowe, tzw. Nordic Olimpic Games. Podzielono nas na grupy narodowe. Nasza polska grupa stanęła na trzecim miejscu podium, ale nie wynik był najważniejszy.

Nasze zadania były bardzo urozmaicone. Musieliśmy biegać w butach śniegowych, jeździć na jednej narcie biegowej i zjeżdżać na sankach na czas. Pogoda nam sprzyjała, wiecznie świeciło słońce, więc nie czuliśmy zimna. 

Po zawodach wróciliśmy do szkoły i zjedliśmy lunch w stołówce. Następnie gospodarze zabrali nas na spacer po okolicy. Mieliśmy okazję kupić pamiątki i fińskie słodycze. Po przechadzce wróciliśmy do domów, gdzie łapaliśmy ostatnie chwile z naszymi gospodarzami.

O godzinie 19 w małej restauracji w okolicy rozpoczęła się uroczysta kolacja pożegnalna. Mogliśmy skosztować fińskie potrawy, tj. mięso z renifera lub deser z mrożonych zmiksowanych owoców leśnych, oraz wiele innych dań. Dużo rozmawialiśmy, śmialiśmy się i robiliśmy ostatnie zdjęcia. Fińscy uczniowie bardzo dobrze mówili po angielsku, byli kontaktowi i przesympatyczni. Potem każdy uczestnik wymiany otrzymał mały upominek i oficjalny dyplom uczestnictwa. Po rozdaniu nagród nadszedł czas na pożegnanie. Nie było trudne, ponieważ wszystkich mieliśmy jeszcze raz zobaczyć na lotnisku na następny dzień. Wróciliśmy do domów późnym wieczorem. Miałam okazję skorzystać z fińskiej sauny. W tamtych rejonach prawie każda rodzina ma saunę w domu. Po 12 położyliśmy się spać, bo musieliśmy wstać dosyć wcześnie. Tak minął ostatni dzień. 

sobota, 28 marca 2015.


    Sobota rozpoczęła się wcześnie. O godz. 5 byliśmy juz  na  lotnisku w Kuusamo. Tam przyszedł czas na prawdziwe pożegnanie  i podziękowanie rodzinom goszczącym za miłe chwile. Było to trudne, bo chociaż tydzień to niewiele, zdążyliśmy związać się ze sobą. Powiedzieliśmy jeszcze raz "Kiitos" ( fińskie dziękuję) i ruszyliśmy na odprawę.

Droga powrotna minęła sprawniej niż tydzień wcześniej, ponieważ nie mieliśmy tak długiej przerwy w Helsinkach. Ok. godziny 15 zajechaliśmy do Tulec. Tam czekali na nas rodzice.

   Finlandia zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Bardzo polubiłam ten kraj i ludzi go zamieszkujących. Mam nadzieję, że kiedyś tam wrócę... =)

Maja Kowalewska 2b gim.

 

Wizyta w szkole partnerskiej we Włoszech

1 – 5.12.2014.

Włoska szkoła partnerska programu Comenius o nazwie Instituto Comprensivo „Pietro Leone” mieści się w samym sercu Sycylii, w mieście Caltanissetta, niedaleko czynnego do dnia dzisiejszego wulkanu Etna, który w zasadzie dominuje nad całą wyspą.

 

Wokół rozciągają się ogromne plantacje mandarynek, które akurat w czasie naszej wizyty zaczęły dojrzewać. Pobocza dróg porastają gęsto dorodne krzewy opuncji figowej.

 

Wizytę w szkole partnerskiej rozpoczęliśmy w ciepły, słoneczny poniedziałkowy poranek, pogoda była całkiem inna niż w Polsce. Kiedy wyjeżdżaliśmy poprzedniego dnia, żegnał nas bardzo zimny wiatr i zachmurzone niebo. W wizycie uczestniczyli nauczyciele oraz uczniowie naszego Gimnazjum. Poniżej znajduje się ich relacja z wyjazdu.

Małgorzata Jędrzejewska

 

Poniedziałek, 1.12.2014.

Tego dnia zajęcia do południa odbywały się w szkole, a po obiedzie wybraliśmy się do zabytkowej willi niedaleko Piazza Armerina.

Gospodarze przyjęli nas bardzo uroczyście – przygotowanym przez uczniów i nauczycieli koncertem okolicznościowym, w czasie którego wysłuchaliśmy, między innymi,  hymnu Unii Europejskiej. W szkole „Pietro Leone” bardzo duży nacisk kładzie się na muzykę, wielu uczniów gra na instrumentach muzycznych, tak więc orkiestra była naprawdę liczna – a efekt imponujący. Występ odbywał się w sali gimnastycznej o wspaniałej akustyce. Widownia była bardzo pozytywnie zaskoczona.

 

Po tym bardzo uroczystym powitaniu, udaliśmy się do pokoju spotkań, gdzie podano nam informacje organizacyjne. Następnie, przedstawiciele szkoły w Rumunii, która akurat tego dnia obchodzi swoje święto narodowe, przybliżyli nam tradycje tego dnia. Wręczyli nam okolicznościowe kotyliony i broszury. Mieliśmy okazję obejrzeć film o tym święcie, a nawet wspólnie zatańczyć jeden z tańców narodowych.

Po lunchu, rozpoczęliśmy przygotowania do wyjazdu do pobliskiego miasta Piazza Armerina, znanego przede wszystkim z luksusowej willi letniskowej z okresu późnego cesarstwa rzymskiego o nazwie Villa Romana del Casale.

Nasi gospodarze przygotowali dla nas warsztaty, które miały zapoznać nas z historią, przeznaczeniem, wyglądem i wystrojem willi. Pracowaliśmy w grupach międzynarodowych, 3-4 uczniów oraz nauczyciel opracowywali informacje o jednym z pomieszczeń, a następnie przedstawiali je pozostałym grupom.

 

 

 

 

 

 


 

Po przyjeździe na miejsce spotkaliśmy się z panią przewodnik, która oprowadziła nas po ponad 50 pokojowej willi. Było co podziwiać – willa to ogromny kompleks mieszkalny, który pełnił też funkcje reprezentacyjne. W jej skład wchodziły pokoje (ok. 50), łaźnie rzymskie, sale gimnastyczne rozmieszczone dookoła wewnętrznego dziedzińca.

 


 

 

Villa Romana del Casale swoją sławę zawdzięcza jednak mozaikom podłogowym o powierzchni ponad 3500m2, które przedstawiają sceny z życia codziennego i sceny mitologiczne.

Po zwiedzaniu,  czasie wolnym, kupiliśmy pamiątki i robiliśmy zdjęcia.

Wieczorem wróciliśmy do rodzin goszczących. Cały dzień był bardzo interesujący. Szczególnie ważna była miła atmosfera spotkania.

Adam Wiśniewski, Małgorzata Jędrzejewska

 

Wtorek, 2.12.2014

Drugi dzień naszej wizyty był dniem wyjazdowym – zwiedziliśmy jeden z wygasłych kraterów Etny oraz piękne starożytne miasto – Taormina, znane z wielu zabytków ( w tym starożytnego teatru greckiego) oraz pięknych plaż.

Był to dzień, w którym wszyscy bliżej się poznali. Jechaliśmy ok. 2 godzin, a kiedy wyszliśmy z autokaru pomyślałam, że to postój, bo nie zauważyłam nic interesującego.

Później okazało się, ze był to jeden z bocznych kraterów Etny. Wiatr był tak silny, ze włosy miałam rozwiane na twarzy i nic nie widząc przewróciłam się o kamień. Na szczęście Fanni, Finka, pomogła mi wstać i dała mi swoją gumkę do włosów.

Po zwiedzaniu krateru, mogliśmy kupić pamiątki. Wiele osób zbierało kamienie wulkaniczne.

Następnie wyruszyliśmy w dalszą drogę, której celem była Taormina – zabytkowe miasto założone w 4 wieku p.n.e., nad którym góruje Etna.

Przed obiadem mieliśmy pół godziny czasu wolnego. Większość osób została na plaży i robiła zdjęcia pięknych krajobrazów. Wtedy właśnie wszyscy zaczęli więcej ze sobą rozmawiać. Po przerwie poszliśmy do restauracji. Najpierw podano nam wielką porcję makaronu z sosem. Myślałam, ze to już koniec posiłku, kiedy kelner przyniósł drugie olbrzymie danie, a potem jeszcze lody. Po tym bardzo sytym obiedzie zwiedzaliśmy miasto, co początkowo wcale nie było łatwe.

Jednak Taormina podobała mi się najbardziej ze wszystkich miast na Sycylii, jakie zwiedziłam. Była najbardziej zadbana, mieściła się na wzgórzu, wprost przy pięknym turkusowym morzu.

Po zakończeniu zwiedzania, wróciliśmy do miasta Caltanissetta, do naszych gospodarzy.

Magdalena Krawenda

Środa, 3.12.2014

Dzień w szkole rozpoczął się o 8.30. Jak każdego dnia poprzedniego dnia panowało przyjemne zamieszanie. Najpierw poszliśmy na wycieczkę po mieście Caltanissetta. Pierwszym przystankiem była wiekowa biblioteka, następnym pałac Moncada wieloma rzeźbami, a ostatnim teatr, w którym mieliśmy przyjemność obejrzeć pokaz sycylijskiego tańca. Po występie ochotnicy mogli na scenie pochwalić się swoimi talentami wokalnymi.

Około godzinie 13 wróciliśmy do szkoły. Podczas dwugodzinnej przerwy na obiad pojechałam z goszczącą mnie rodziną do restauracji, gdzie miałam okazję poznać kobietę pochodzącą z Polski lecz na stałe mieszkającą w Caltanissetta.

O godzinie 15 spotkaliśmy się znów w szkole. Godzinę później odbył się pokaz masek istot mitologicznych i odgrywaliśmy wcześniej przygotowane scenki o postaciach z polskich baśni.

 

Po występach poszliśmy na zajęcia artystyczne, gdzie każdy mógł wykonać pamiątkę z Caltanissetty.

Ok. 18.30 wróciłam z moją gospodynią do domu. Wieczorem spotkałyśmy się z przyjaciółmi z Comeniusa i Caltanissetty, nawet z niewielką znajomością języka można porozumieć się z naszymi rówieśnikami. Jedząc lody w kafejkach i rozmawiając na różne tematy bardzo się zbliżyliśmy, dlatego ciężko było się później rozstać.

Uważam, ze projekt Comenius jest fantastyczny. Wrażenia, znajomości, przyjaźnie i wspomnienia pozostaną w naszych sercach już na zawsze. Podczas wyjazdu wiele się nauczyłam i zachęcam wszystkich, którzy mają szansę wziąć udział w takich projektach. Warto!

Patrycja Walczak

 

Czwartek, 4.12.2014

Ten dzień zaczął się dla nas bardzo wcześnie, gdyż wszyscy uczestnicy Comeniusa zebrali się przed szkołą Pietro Leone już o godzinie siódmej rano. Stamtąd wyruszyliśmy autobusem do Palermo – stolicy Sycylii.

Pierwszym miejscem, jakie odwiedziliśmy po przybyciu do miasta był, pochodzący z dwunastego wieku, myśliwski zamek Zisa. Mimo, że na pierwszy rzut oka, nie wyróżniał się on niczym szczególnym, ani nie robił ogromnego wrażenia, uważam, że wysokie, łukowate bramy i sklepienia, tworzyły rzadko spotykany klimat, który sprawiał, ze miejsce było wyjątkowe.

Następnie mieliśmy okazję zobaczyć Palazzo dei Normani, czyli pałac królewski , niegdyś siedzibę władców Sycylii. Jednak główną atrakcją turystyczną okazała się znajdująca się w pałacu Capella Palatina. Mogliśmy tam podziwiać piękne mozaiki, będące przykładem sztuki arabsko – bizantyjskiej. Przed pałacem nadarzyła się okazja, aby wydać trochę naszych pieniędzy, gdyż dostaliśmy czas wolny i na pobliskich straganach kupiliśmy różne pamiątki.

Potem z zewnątrz podziwialiśmy katedrę Duomo. Jest to kompleks architektoniczny, powstały na przełomie Xi i Xii wieku, na polecenie arcybiskupa Palermo.

Później, po posiłku, ruszyliśmy na długi spacer w stronę Palazzo Mirto. Jest to rezydencja, która przez ponad cztery wieki należała do jednej z najważniejszych normańskich rodzin. Tam mieliśmy okazję podziwiać  bogate wnętrza oraz niesamowite, zabytkowe meble. O każdym pomieszczeniu opowiadał nam włoski przewodnik, wspomagany przez tłumaczkę. Całość, ze względu na swoją niepotykaną wytworność, zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Szczególnie podobały mi się nadzwyczaj piękne żyrandole i stojące na drewnianych regałach zegary. Po opuszczeniu pałacu odbyliśmy kolejny długi spacer, tym razem w promieniach zachodzącego słońca w stronę wybrzeża, gdzie czekał nasz autokar. Około 19 dotarliśmy do Caltanissetty.

Myślę, ze cały dzień mogę uznać z bardzo udany. Nie dość, że mogłem poznać piękne i ciekawe miasto( jakim jest Palermo), zwiedzić wiele ciekawych miejsc, to do tego dopisała nam pogoda.

Mam nadzieję, ze pewnego dnia będę miał okazję wrócić do Palermo raz jeszcze.

 

Adam Włodarczyk


 

 

Piątek, 5.12.2014

Tego dnia wstałam przed ósmą rano. Włoskie śniadanie, jak co dzień, było raczej skromne. Około dziewiątej wyjechaliśmy z domu i skierowaliśmy się w stronę szkoły.

Gdy dotarliśmy na miejsce, w korytarzu panował chaos. Oprócz uczniów z Włoch, byli też wszyscy nasi znajomi z wymiany. Paola, dziewczyna u której mieszkałam, uczyła się w innej klasie niż ci, którzy gościli uczniów naszej szkoły.

Sale lekcyjne są zbliżonej wielkości do naszych, uczniów także podobna ilość. Spędziłam z nimi 3 godziny, podczas których uczyłam się włoskiego, matematyki oraz obserwowałam ich lekcje wychowania fizycznego. Zainteresowało mnie to, że połowę lekcji spędzili na omawianiu treści podręcznika, a dopiero potem zaczęli ćwiczyć.

Po zajęciach udaliśmy się do pokoju Comeniusa, gdzie wypełniliśmy ankiety dotyczące tego, co nam się podobało, a co nie. Następnie obejrzeliśmy film o gestach na Sycylii. Jej mieszkańcy bardzo dużo gestykulują podczas rozmowy. Nauczyliśmy się, jak rozpoznawać czy ludzie są zdenerwowani czy przyjaźnie nastawieni. Następnie pożegnaliśmy się z wszystkimi uczniami szkoły, nawet z tymi, z którymi mieliśmy widzieć się później. To był pierwszy ze smutnych momentów ostatniego dnia we Włoszech.

Potem wróciliśmy do rodzin goszczących. Zjedliśmy obfity obiad złożony z trzech dań. Najpierw była bardzo smaczna sałatka z oliwkami podana z chlebem. Na drugie danie była kula ryżu w panierce, nadziewana mięsem i zielonym groszkiem. Ta potrawa nosi nazwę ‘arancina’. Następnie na stół powędrowało coś, co przypominało nasze kotlety, ale były on bardziej słone. Po obiedzie przyszedł czas na deser – tiramisu – włoski przysmak.

Po obiedzie wraz z Paolą i jej rodziną zwiedziliśmy raz jeszcze miasto Caltanissetta i pobliskie wioski. Gospodarze bardzo chcieli pokazać mi najpiękniejsze miejsca w swoje okolicy. Z zachwytem obejrzałam zachód słońca z jednego z wyżej położonych punktów w miasteczku.

Około 17 spotkaliśmy się z innymi uczestnikami programu Comenius. Spacerowaliśmy z nimi po ulicach Caltanissetty, jedliśmy lody, chodziliśmy po sklepach i wspominaliśmy nasze wspólne przygody z minionych dni. Byliśmy także na boisku, ale najbardziej spodobały mi się drzewka pomarańczowe rosnące na samym środku chodnika oraz palmy spotykane na każdym kroku. Mimo późnej godziny (i pory roku oczywiście!) nadal było dosyć ciepło. Temperatura wynosiła 18stopni.

Niestety czas minął bardzo szybko i trzeba było wracać  do domu. Wiedzieliśmy, ze nie zobaczymy więcej naszych przyjaciółek z Finlandii oraz goszczących ich Włochów. Z Turkami i Litwinami mieliśmy się jeszcze zobaczyć następnego ranka, ale mimo to, także z nimi gorąco się pożegnaliśmy. Chyba nie było w tym dniu osoby, która nie płakałaby choć trochę.

Zdecydowanie, tydzień z tak wspaniałymi ludźmi to za mało. Chętnie zostałabym jeszcze dłużej. Jeśli kiedykolwiek będę miała szansę jeszcze ich zobaczyć, na pewno z niej skorzystam.

Program Comenius to naprawdę genialny pomysł!!!

Paulina Lanzberczak

 

Relacja z Grecji

 

Dzień 1 (przyjazd do Tyros)

28  września w ramach programu Comenius polecieliśmy do Aten, stolicy Grecji. Stamtąd, wraz z uczniami z Włoch, pojechaliśmy autobusem do Tyros – miasteczka turystycznego, znajdującego się na Półwyspie Peloponeskim.  Na miejscu czekali na nas uczniowie z Grecji oraz moja opiekunka - Markella. Mieliśmy wolne popołudnie,  więc nowa koleżanka oprowadziła mnie po mieście i przekazała mi podstawowe informacje na temat tego miejsca. Wieczorem poszłyśmy na spacer do portu, gdzie poznałam kolegów i koleżanki z Finlandii i Litwy.

Dzień 2 (uroczyste powitanie)

Następnego dnia, razem z moją opiekunką udałyśmy się do jej dawnej szkoły (która prowadzi ten program) na spotkanie z kolegami i koleżankami  z Finlandii, Rumunii, Litwy,  Włoch, Turcji i przede wszystkim z uczniami z Grecji. Najpierw odbyła się lekcja na temat mitów greckich. Nauczycielka dokładnie wytłumaczyła poszczególne mity, a greccy uczniowie również przekazali ciekawie informacje. Nie była to ich zwykła lekcja, lecz przygotowana specjalnie dla nas. Później odbyło się uroczyste powitanie. Zabrzmiał hymn każdego kraju. Następnie greccy uczniowie zaśpiewali swoje tradycyjne piosenki. Po słodkim poczęstunku wybraliśmy się na wycieczkę po Tyros Weszliśmy na najwyższy punkt tej miejscowości, skąd mogliśmy podziwiać piękne widoki. Podczas wędrówki zdążyłam bliżej poznać nowe osoby. Greczynki okazały się bardzo miłe i otwarte. Wieczorem wybrałyśmy się na spacer nad morzem, a następnie udałyśmy się do restauracji, gdzie zjedliśmy kolację ze wszystkimi uczniami.

Moje pierwsze wrażenia były bardzo pozytywne i z niecierpliwością czekałam na kolejny dzień.

Dzień 3 (wycieczka do Myken)

30 września wybraliśmy się na wycieczkę do Myken - starożytnego greckiego miasta,  zamieszkiwanego dawniej przez Achajów. Znajdowała się tam warowna cytadela Agamemnona (był to  jeden z mitycznych królów greckich). Następnie pojechaliśmy zobaczyć dalszą część miasta i Lwią Bramę – jedyne wejście do miasta. Kolejny nasz przystanek był w Epidauros, gdzie znajduje się największy zrekonstruowany starożytny teatr. Razem z przewodnikiem wykonaliśmy tam doświadczenie. Poznaliśmy zasadę trójkąta, która służyła wzmocnieniu głosu w dawnych czasach tak, aby zasięg dźwięku docierał nawet do ostatnich miejsc. Pewna pani zachwyciła nas wykonaniem  pieśni do Boga. Potem pojechaliśmy do Napflio, miejscowości turystycznej. Tam zjedliśmy obiad  (bardzo duże porcje, zaczynające się od chleba, później sałatki, zapiekanki, w końcu danie główne).
W wolnym czasie mogliśmy kupić pamiątki lub pospacerować po mieście. Podczas jazdy autokarem słuchałyśmy z Fią piosenek i rozmawiałyśmy (oczywiście w języku angielskim. Tak dobrze się rozumiałyśmy, że pod koniec wyjazdu byłyśmy dla siebie jak siostry).

Następnego dnia wybraliśmy się do Leonidio. Jest to miejscowość znajdująca się ok. 30km od Tyros. Udaliśmy się do tamtejszej szkoły, gdzie oglądaliśmy pokaz slajdów o Leonidio. Po prezentacji pojechaliśmy do Monastyru a stamtąd do miejsca, gdzie mieliśmy zajęcia z wolontariuszami z programu „Natura 2000”. Na tych lekcjach uczyliśmy się, jak obliczyć wiek drzew i poznaliśmy prosty sposób na zmierzenie wysokości drzewa  bez użycia specjalistycznych sprzętów a jedynie wyciętej kartki papieru (nie był to jednak zbyt dokładny sposób, co pokazało nam przeprowadzone doświadczenie). Potem raz jeszcze zatrzymaliśmy się w Leonidio. Zwiedzaliśmy dom sławnego greckiego pisarza oraz byliśmy w muzeum poświęconym temu artyście. W drodze powrotnej zrobiliśmy sobie przerwę na jednej z kamienistych plaż. Mogliśmy podziwiać piękne widoki (jednocześnie morze i góry) oraz porobić zdjęcia.

Paulina Chodyła (klasa 3a Gim)

Dzień 4 (Starożytny Olimp)

Czwartego dnia wyjazdu wybraliśmy się na starożytnego miasta  Olimp.

Olimp to również nazwa góry - według greckich wierzeń, była ta góra bogów, na której żył Zeus i jego bracia i siostry. Miasto Olimp to  miejsce, w którym odbywały się starożytne igrzyska olimpijskie. Po zwiedzeniu muzeum, w którym znajdowały się znaleziska z wykopalisk zobaczyliśmy ruiny miasta. Widoki budziły niesamowite emocje, a możliwość odbycia biegu na starożytnym stadionie była bezcenna. Po całodniowej wycieczce udaliśmy się do z powrotem do Tyros.

Dzień 5 (oficjalne pożegnanie)

Ostatniego dnia w Tyros odbyły się zawody sportowe, w których uczniowie rywalizowali w konkurencjach takich jak piłka siatkowa, piłka nożna, koszykówka, bieg w workach i wiele innych. Po kilkugodzinnych zmaganiach czekał na nas poczęstunek w holu szkoły. Następnie udaliśmy się do domów naszych rodzin, aby odpocząć i przygotować się na oficjalne pożegnanie. Pod wieczór udaliśmy się do restauracji, w której znajdowali się wszyscy uczestnicy projektu. Doskonale bawiliśmy się w rytmie muzyki i we wspaniałym towarzystwie. Mogliśmy spróbować wielu regionalnych potraw. Niestety, po zabawie nadszedł czas na rozstanie. Nie potrafię oddać emocji, jakie towarzyszyły mi i innym uczestnikom projektu podczas pożegnania. Byliśmy zgraną grupą i wspomnienia, które ze sobą zabraliśmy zostaną do końca życia.

 

Dzień 6 (Ateny)

Wczesnym rankiem po raz ostatni widzieliśmy się z naszymi rodzinami, rodzinami, które swoją gościnności, miłością i ciepłem otaczały nas przez cały czas. Autobusem udaliśmy się do Aten, stolicy Grecji, pełnej zabytków tak niezwykłych, że zapierały dech w piersiach. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wzgórza Akropol, poświęconego bogini Atenie. Mimo wielu zwiedzających, udało nam się dokładnie obejrzeć miejsce tak ważne dla Greków. Aktualnie wszystkie świątynie mieszczące się w tym miejscu są rekonstruowane, aby za kilkadziesiąt lat, można było je podziwiać w całej ich okazałości. Następnym punktem wycieczki było Muzeum Akropolu. Ten nowoczesny budynek krył w sobie nie tylko ogromną część historii Aten, ale również odpowiedzi na pytania, jak wyglądało kiedyś wzgórze Akropol oraz dlaczego zostało zniszczone. Miejsce warte obejrzenia i polecenia innym. Przez resztę dnia zwiedzaliśmy Ateny i kupowaliśmy pamiątki. Tak zakończyliśmy ostatni dzień przed powrotem do Polski. Było warto!

Adrian Zawadzki (klasa 3b Gim)

 

 

Wizyta gości z programu COMENIUS w tuleckiej szkole. 

 

Zgodnie z programem ustalonym przez szkoły partnerskie, wizyta w naszej szkole odbyła się w dniach 19-23 maja 2014r.

Przygotowania do wizyty trwały od wielu miesięcy, a uczestniczyła w nich dyrekcja, wielu nauczycieli, rodzice i uczniowie naszej szkoły. Patronat nad pobytem zagranicznych gości w gminie Kleszczewo objął wójt, pan Bogdan Kemnitz.
Nauczyciele i pracownicy  naszej szkoły przygotowali ceremonię powitalną, inscenizację teatralną, bogate dekoracje szkoły, zajęcia warsztatowe dla gości, zawody sportowe, dyskotekę, wycieczki, posiłki. Zatroszczyliśmy się także o rezerwację hotelu dla nauczycieli oraz miejsca w rodzinach goszczących uczniów, a także transport z Berlina i transport na miejscu.
 
 
Niedziela, 18 maja
Goście przybyli  do Tulec już dzień wcześniej, w niedzielę 18 maja. Jako pierwsi przyjechali Litwini, o godz. 10.40 odbieraliśmy ich z dworca PKS w Poznaniu. Kolejna delegacja to goście z Rumunii, którzy własnym busem dojechali do Tulec ok. godz. 13.00. Po kilkugodzinnej przerwie, przed naszą szkołą powitaliśmy o godz. 18.00. gości z Turcji, o godz. 21.00  gości z Włoch, a o 22.00 – z Finlandii i Grecji. Wszyscy podróżowali samolotami ze swych krajów do Berlina, a stamtąd przyjechali busami do naszej szkoły.
Mimo ogromnego zmęczenia (podróże trwały nawet kilkanaście godzin, w przypadku Rumunii – 25), powitania były bardzo gorące. Uczniowie naszej szkoły i szkół partnerskich już wcześniej nawiązali znajomości za pośrednictwem portali społecznościowych, więc z łatwością rozpoznali przydzielonych sobie gości i mieli wspólne tematy do rozmowy. 
Po powitaniu i poczęstunku w szkole, nauczyciele zostali odwiezieni do hotelu, a uczniowie udali się do rodzin goszczących, z którymi spędzili resztę popołudnia i wieczór.
 
Poniedziałek, 19 maja
 
Uroczyste powitanie
Tego dnia rozpoczęła się oficjalna wizyta w naszej szkole. O godz. 9.00 rano przed głównym wejściem do szkoły, gości witali uczniowie i pani Beata Kaźmierczak – wszyscy w strojach wielkopolskich. Zgodnie z naszym staropolskim obyczajem częstowano ich chlebem i solą. Takie powitanie miło zaskoczyło cudzoziemców. Spotkali  się z nim po raz pierwszy.
 Następnie, goście udali się do hali sportowej - pięknie udekorowanej na tę okazję  - i zajęli specjalnie przygotowane dla siebie miejsca. W uroczystym powitaniu uczestniczył Wójt gminy, dyrekcja szkoły, przewodniczący Rady Rodziców, nauczyciele i pracownicy szkoły oraz uczniowie z klas szóstych i gimnazjum.
 
Oficjalnie powitanie rozpoczęliśmy od wysłuchania hymnu Unii Europejskiej w wykonaniu uczniów naszej szkoły, grających na flażoletach i gitarach. Następnie witaliśmy przedstawicieli szkół partnerskich ich własnymi hymnami narodowymi. Podczas każdego hymnu następowało uroczyste wniesienie flagi państwowej. 
Po wprowadzeniu wszystkich flag  głos zabrał Dyrektor szkoły, pan Grzegorz Stachowiak i Wójt gminy Kleszczewo, pan Bogdan Kemnitz. Obaj wyrazili ogromna radość z uczestnictwa w programie wielostronnej współpracy szkół „Uczenie się przez całe życie.” Podkreślili korzyści, jakie płyną z uczestnictwa w takich programach dla uczniów, nauczycieli i całej społeczności. 
Następnie głos  zabrała  pani Rita Masiliuniene z Litwy, główny koordynator całego projektu. W swoim przemówieniu  pani Masiliuniene wyraziła radość z powodu rozpoczynającego się właśnie trzeciego spotkania szkół partnerskich oraz nadzieję, że przyniesie ono wiele korzyści wszystkim uczestnikom. Podziękowała gospodarzom za zorganizowanie spotkania i gorące przyjęcie. 
Na zakończenie części oficjalnej, jako koordynator programu w naszej szkole, podziękowałam pani Masiliuniene za jej serdeczne słowa, a wszystkim zebranym za ogromny wkład pracy, dzięki któremu spotkanie szkół partnerskich mogło dojść do skutku.
Po części oficjalnej, zaprezentowano gościom tańce i zabawy ludowe w wykonaniu grupy Dziecięcego Zespołu Folklorystycznego „Cepelia – Poznań”. Tę część powitania  zakończyły  wspólne zabawy prowadzone przez instruktorów tej grupy.
 
 
Lekcje
Po uroczystym powitaniu  goście udali się na  poczęstunek  i spotkanie organizacyjne. Kolejny punkt programu przewidywał specjalnie przygotowane lekcje.
Goście zostali podzieleni na dwie grupy: nauczycieli i uczniów. 
Uczniowie uczestniczyli w lekcjach: języka niemieckiego, przyrody, geografii i techniki. Podczas tych zajęć  uczniowie ze szkół partnerskich mieli okazję obserwować, jak wygląda nauka w polskiej szkole.
Natomiast nauczyciele zostali zaproszeni na zajęcia przez klasę 1 a gimnazjum i klasę 5b. Uczniowie  przygotowali pytania i w tym dniu przeprowadzili wywiady z gośćmi. Praca przebiegała w niewielkich zespołach. Grupy uczniów złożone z 3-4 osób rozmawiały z jednym nauczycielem, a po zadaniu wszystkich pytań, grupy się zmieniały.
 
Okazało się, że takie lekcje to fantastyczna okazja dla uczniów naszej szkoły do rozwijania umiejętności posługiwania się „żywym” językiem, w naturalnej sytuacji komunikacyjnej, kiedy nie można wspierać się językiem ojczystym.
Ponadto  była to sposobność do osobistego  poznania osób reprezentujących inne kraje, odmienne kultury i światopoglądy.
Na zakończenie wywiadu  jego uczestnicy uczyli się wzajemnie podstawowych zwrotów w swoich językach ojczystych, takich jak: dzień dobry, mam na imię....itp. Szczególnie dużo zabawy  przyniosła nauka wymowy. Wyobraźcie sobie Finów czy Greków wymawiających nasze 'sz', 'cz', 'dź'!
Po trudnej nauce  przyszedł czas na obiad w szkolnej stołówce. Nasi uczniowie pomagali gościom, cały czas szlifując swój angielski. Tym razem rozmawiali o typowych posiłkach w różnych krajach.
 
Zwiedzanie szkoły
Po posiłku wszyscy goście zwiedzali szkołę. Z uwagi na dużą liczbę gości  podzieliliśmy ich na dwie grupy, przewodnikiem pierwszej była pani Beata Kaźmierczak, drugiej - pani Małgorzata Jędrzejewska.
Zwróciłyśmy uwagę gości na piękne dekoracje naszej szkoły i materiały informacyjne zamieszczone na plakatach. Kolejno omówiłyśmy wystawę pisanek, makiety i plakaty na parterze informujące o: typowych polskich potrawach,  najpiękniejszych miejscach w Polsce i najważniejszych wydarzeniach z historii  naszego kraju. Na piętrze zaprezentowałyśmy dekoracje  drzwi do sal lekcyjnych, każda przedstawiała postać z legendy, opowiadając przy tym ich treść.
 
 
Szczególną  uwagę goście zwrócili na prace klasy 4a, przedstawiające sceny z legend ich krajów. W tygodniu poprzedzającym wizytę uczniowie klasy 1a gimnazjum opowiadali dzieciom z klasy 4a legendy krajów partnerskich, a zadaniem słuchaczy było narysowanie scenki do tego opowiadania, które najbardziej im się spodobało.
Następnie nasi goście zwiedzili pozostałą część szkoły - sale lekcyjne na piętrze  (pracownię fizyczno-chemiczną, salę przyrodniczą, pracownię językową, sale polonistyczne i matematyczne, sale komputerową i plastyczną), bibliotekę z czytelnią oraz pomieszczenia dla dzieci z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Wyszliśmy też na zewnątrz, by obejrzeć  boiska sportowe i plac zabaw.
 
Prezentacje 
Ostatnim punktem dnia było przedstawienie gościom prezentacji multimedialnych przybliżających krajobrazy i historię naszego kraju. Pierwszą prezentację pt. „Najważniejsze wydarzenia z historii Polski” przygotowali uczniowie klasy 2b gimnazjum, a przedstawili ich reprezentanci: Adrian Zawadzki i Mateusz Czapliński.
Drugą – zatytułowaną  „Najpiękniejsze miejsca w Polsce” - przygotowała klasa 2a gimnazjum, a w imieniu klasy mówiła Paulina Chodyła.
Klasa 1b gimnazjum przygotowała prezentację „Polski system edukacyjny”
Na zakończenie wszyscy zebrani obejrzeli film przygotowany przez klasę 1a gimnazjum, przedstawiający polską legendę pt:  „Diabeł w trybunale”.
Ok. 17.00 nauczyciele wrócili do hotelu w Poznaniu, a uczniowie do domów goszczących.
 
 
Wtorek, 20 maja
Inscenizacje teatralne
Drugi dzień pobytu gości w naszej szkole był przeznaczony na realizację założeń projektu, mianowicie inscenizacje teatralne. 
Autorzy projektu zaplanowali, że w czasie spotkania w Polsce  każdy kraj zaprezentuje na scenie wybraną przez siebie legendę.
Publiczność, składająca się z gości oraz uczniów klas szóstych i gimnazjum naszej szkoły, zebrała się w hali sportowej.
Aktorami z naszej szkoły byli uczniowie klas 2a i 2b gimnazjum, dla których ten występ stanowił finał projektu edukacyjnego.
Jako pierwsi na scenie pojawili się Litwini, którzy przedstawili sztukę, pt. „Muzyk na przyjęciu u diabła”, następnie Finowie zapoznali nas ze swą legendą narodową zatytułowaną „Historia Marjatty”. Litwini mieli dla nas niespodziankę – wystąpili ponownie w przedstawieniu „Nie ma diabła – trafił go piorun.”
Po występach gości przyszedł czas na  uczniów Gimnazjum w Tulcach. W pięknych strojach, przygotowanych przez rodziców, uczniowie klas drugich przedstawili jedną z najbardziej popularnych legend: „Legendę o smoku wawelskim”. Ponadto zaśpiewali i zatańczyli krakowiaka.
Niespodziankom nie było końca. Wszyscy znamy  legendę o smoku, prawda?
Jednak nasi uczniowie z klas drugich gimnazjum nie poprzestali na przedstawieniu  znanej opowieści. Puścili wodze wyobraźni……. i okazało się, że znana wszystkim historia mogła zakończyć się całkiem inaczej. Smok – wegetarianin kochał dzieci i kwiatki, a pełen uwielbienia lud Krakowa dzielnie bronił go przed rycerzami.
 
 
Filmy
Nie wszyscy goście mieli możliwość wystąpienia na żywo. Szkoły z Turcji, Włoch, Rumunii i Grecji sfilmowały swoje przedstawienia i zapoznały nas z efektami swej pracy.
Zapoznaliśmy się z następującymi legendami narodowymi: „Uprowadzenie Prozerpiny” (Włochy), „Atom” (Turcja), „Jabłko Eris” (Grecja) oraz „Córka starszego pana i córka starszej pani” (Rumunia).
 
 
Warsztaty artystyczne
Po przerwie na poczęstunek zaprosiliśmy gości do sali plastycznej, na specjalnie przygotowane dla nich warsztaty.
Celem zajęć było przybliżenie gościom naszej sztuki ludowej. Każdy z nich miał okazję samodzielnie przygotować wycinankę łowicką oraz dekorację z wiórów osikowych. Warsztaty cieszyły się ogromnym powodzeniem, wszyscy goście pracowali pilnie przez prawie dwie godz. a efektem były pięknie wykonane prace, które zabrane do domów, na pewno stanowiły cenną pamiątkę z podróży do Polski.
 
Spacer po Tulcach
Po obiedzie w szkolnej stołówce  udaliśmy się na spacer po naszej wsi. Korzystając z pięknej, słonecznej pogody, goście obejrzeli kościół i pałac. Gościom z południa Europy szczególnie podobała się nasza bujna zieleń, której w Tulcach naprawdę nie brakuje.
 
Spotkanie organizacyjne
Po spacerze uczniowie wrócili do domu, a nauczyciele pozostali w szkole, aby omówić działania zaplanowane we wniosku aplikacyjnym i ocenić, w jakim stopniu partnerzy zdołali zrealizować swoje zadania.
Ponadto, szkoła z Grecji (w której odbędzie się następnie spotkanie), przedstawiła plan wizyty.
 
Dyskoteka
Finałem tego dnia była dyskoteka. Rozpoczęła się naprawdę widowiskowo – od występu tanecznego uczniów z Turcji, którzy na tę okazję przywieźli ze sobą tradycyjne stroje. Następnie tańczyli uczniowie z Włoch, Finlandii, Litwy i Rumunii. Na zakończenie prezentacji tańców narodowych gości nauczycielki z Grecji nauczyły wszystkich tańczyć „Greka Zorbę”. Do wspólnej zabawy włączyli się wszyscy zebrani, nauczyciele i uczniowie, goście i gospodarze. Jak wiemy, rytm tego tańca jest stopniowo coraz szybszy, więc musieliśmy się naprawdę starać, żeby zdążyć i nie pomylić kroków.
Ostatnim tańcem narodowym był nasz polski polonez. W pierwszej parze stanęli pani Małgorzata Herkt-Pujsza z Michałem Iwańczukiem, a za nimi całe mnóstwo par gości i gospodarzy. Mimo wielu niełatwych figur (mostki, przechodzenie na boki, łączenie się w czwórki) taniec wypadł znakomicie.
Po pokazach tańców narodowych rozpoczęła się dyskoteka, która była pewnie jedną z najbardziej udanych w naszej szkole.
Natomiast nauczyciele – goście wraz z dyrekcją szkoły i koordynatorem programu udali się na uroczystą kolację do Poznania.
 
Środa, 21 maja
Środa to dzień wyjazdowy, na który złożyły się dwie wycieczki – wizyta w gminie oraz zwiedzanie Poznania.
Wizyta w Urzędzie Gminy Kleszczewo
Wszyscy goście, dyrektor naszej szkoły, koordynatorzy programu oraz kliku uczniów naszej szkoły w środowy poranek udało się z wizytą do organu prowadzącego naszą szkołę.
Już z daleka goście zauważyli swoje flagi narodowe wywieszone na masztach przy Urzędzie Gminy. Wzbudziło to ich ogromną radość. Wszystkich przybyłych powitał w holu urzędu wójt gminy, pan Bogdan Kemnitz oraz jego współpracownicy.
Następnie udaliśmy się do sali konferencyjnej i wysłuchaliśmy prezentacji pana Wójta przedstawiającej najważniejsze informacje o naszej gminie. Pyszne ciasto, którym nas poczęstowano, znikało naprawdę szybko. Każdy gość otrzymał od pana Wójta upominek.
 
Po obejrzeniu prezentacji pan Wójt oprowadził nas po najważniejszych obiektach w Kleszczewie: szkole, bibliotece i ośrodku kultury. Na zakończenie wizyty wszyscy zachwycaliśmy się pięknymi widokami w kleszczewskim parku. Pogoda dopisała, więc zieleń, kwiaty i fontanny wywoływały zachwyt, szczególnie gości z Włoch i Grecji, gdzie takiej zieleni po prostu brakuje.
Pożegnaliśmy się z panem Wójtem przy autokarze, goście dziękowali za serdeczne przyjęcie. Podkreślili, że dzięki niemu poczuli się częścią naszej społeczności.
 
Zwiedzanie Poznania.
Wizyta w naszej szkole nie mogła oczywiście obyć się bez pokazania gościom pięknego, zabytkowego miasta położonego tak blisko nas.
Nie sposób obejrzeć wszystkiego zaledwie w jedno popołudnie, więc zdecydowaliśmy się na spacer po najstarszej i najbardziej zabytkowej części miasta - Starym Rynku i okolicznych ulicach, zwiedzeniu Fary i obejrzeniu makiety dawnego Poznania.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spotkania z przewodniczką, która od tej pory opowiadała w języku angielskim mnóstwo ciekawostek na temat Starówki. Najważniejsze z nich:
• Skąd wzięła się nazwa miasta, w nawiązaniu do legendy o „Lechu, Czechu i Rusie”
• Kim byli Bambrzy i jakie były ich tradycyjne stroje. Szczególne zainteresowanie wzbudziły bogato zdobione nakrycia głowy dla kobiet, które oprócz tego, że były imponujące, były też bardzo ciężkie (nawet do 3kg).
• Legenda o koziołkach, punktualnie o 12.00 czekaliśmy przed ratuszem na pokaz koziołków.
• Inne ważne punkty na Starym Rynku – budynek wagi i miary, pręgierz, tablica upamiętniająca wielką powódź w mieście, kamienice oraz pobliski zamek.
• Makieta dawnego Poznania.
• Fara Poznańska oraz znajdujące się w pobliżu rzeźby koziołków.
Wizyta w Poznaniu była też świetna okazją do kupna pamiątek. Myślę, że nasze koziołki staną się znane we wszystkich szkołach partnerskich.
Czwartek, 22 maja
Tego dnia udaliśmy sie na całodniową wycieczkę Szlakiem Piastowskim. Przez cały dzień towarzyszyła nam przewodniczka.
 
Na początek zwiedziliśmy katedrę gnieźnieńską, ze sławnymi drzwiami gnieźnieńskimi i srebrną trumną zawierającą relikwie św. Wojciecha. 
 
Następnie udaliśmy się do Wenecji, aby wsiąść do kolejki wąskotorowej, która zawiozła nas do Biskupina. Po drodze nasi goście poznali jeszcze jedną polską legendę (pamiętajmy, że nasz projekt nosi tytuł „Poznawanie Europy poprzez świat legend i mitów narodowych”), mianowicie o diable weneckim i skąd właściwie w Polsce wzięła się Wenecja.
 
Przejazd kolejką był wspaniałą okazją do podziwiania polskich krajobrazów.
 
 W Biskupinie zwiedziliśmy muzeum archeologiczne oraz największą w Europie ekspozycję osady warownej z epoki żelaza. Goście z dużym zainteresowaniem oglądali wnętrze chaty, wyposażenie i „meble”.
 
Na zakończenie wycieczki nasi goście na własnej skórze odczuli, jak w przeszłości wyglądało życie w Biskupinie. W czasie specjalnych warsztatów dziewczynki piekły bułki, a chłopcy strzelali z łuków.
 
 Piątek, 23 maja
 
Na ostatni dzień wizyty w naszej szkole zaplanowaliśmy zawody sportowe, wykonanie pamiątkowych plakatów, a wieczorem uroczysta kolację pożegnalną.
Zawody sportowe
Impreza sportowa  przygotowana przez nauczycieli wychowania fizycznego naszej szkoły, była pełna pomysłowych konkurencji, współzawodnictwa na wesoło, a przede wszystkim, okazją do wspólnej zabawy i zacieśniania przyjaźni.
W konkurencjach sportowych zmierzyły się cztery drużyny – niebieska, czerwona, żółta i zielona. Każda z nich była mieszana i składała się z nauczycieli - gości, uczniów -gości oraz uczniów i nauczycieli naszej szkoły.
Oto, co przygotowaliśmy dla naszych zawodników.
• Bieg po buty –  biegnij do pudła, zostaw buty i wróć. Kiedy cały zespół jest już bez butów, biegniemy jeszcze raz i zakładamy je.
• Bieg kelnera – bieg z rakietką, na której umieszczono piłeczkę. Lepiej nie upuścić piłeczki, bo wtedy wracasz na start i zaczynasz od nowa.
• Toczenie piłki siatkowej za pomocą palika.
• Wyścigi w workach.
• Rzucanie ringo na palik.
• Bieg w parach z szarfami – jak szybko potrafisz biec, jeśli masz jedna nogę przywiązaną szarfą do nogi partnera?
• Gazeta – cała drużyna musi zmieścić się na jednej gazecie, którą stopniowo zmniejszamy. Można brać się na ręce, ale nie wolno wyjść poza obręb gazety.
• Układanie wyrazów z ciał
• Przeciąganie liny – ile emocji, jakie brawa!!!
 
W trakcie zabaw, każda drużyna była oceniania i przyznawano jej punkty.
Finałem zawodów było wręczenie medali, specjalnie przygotowanych na tę okazję. 
 
 
Plakaty pamiątkowe
Na zakończenie wizyty w Tulcach, poprosiliśmy uczniów z każdej szkoły o przygotowanie plakatu przedstawiającego wspomnienia z Polski. Każdy zespół otrzymał zdjęcia i materiały plastyczne. W ciągu godziny powstało siedem plakatów przedstawiających  wspomnienia z wizyty w naszej szkole. Zostały one wyeksponowane w holu szkoły.
Kolacja pożegnalna
Wieczorem zaprosiliśmy wszystkich gości i  nauczycieli naszej szkoły przygotowujących projekt Comenius oraz uczniów-gospodarzy na uroczystą  kolację pożegnalną, która odbyła się w restauracji „Bambaryła” w Tulcach.
Kolacja rozpoczęła się od występów artystycznych przygotowanych przez  „Dziecięcy Zespół Folklorystyczny „Cepelia – Poznań”. Ty razem zespół zaprezentował tańce, pieśni i stroje  góralskie. Po występach zaproszono gości do wspólnej zabawy. Szczególnie chłopcy stanęli przed wielkim wyzwaniem, taniec z przekładaniem ciupagi pod nogą w rytm muzyki, naprawdę nie był łatwy. Jednak tancerze  ze szkół partnerskich naprawdę świetnie sobie poradzili.
 
 
Po występach wszyscy goście mieli okazję posmakować tradycyjnych polskich potraw, serwowanych w formie szwedzkiego stołu.
 
 
 
 
 
 
Podsumowanie
 
Program wizyty szkół partnerskich został zrealizowany z wielkim powodzeniem. To zasługa wielu osób – pana Wójta, dyrekcji szkoły, nauczycieli i pracowników, rady rodziców, rodzin goszczących, uczniów.
Jako główny koordynator programu, serdecznie dziękuję wszystkim za zaangażowanie i ogromną pomoc w przygotowaniu i realizacji wizyty szkół partnerskich. Państwa zaangażowanie i profesjonalizm zostało również docenione przez koordynatorów krajów partnerskich. Otrzymałam liczne podziękowania oraz pochwały za bardzo dobrą organizację oraz zróżnicowany program wizyty. Myślę, ze w znaczący sposób podnieśliśmy poprzeczkę kolejnych spotkań krajów partnerskich.
Małgorzata Jędrzejewska
 
Oto podziękowania przesłane przez koordynatorów programu innych szkół:
 
Rita Masiliūnienė
24 maja 19:39 
Dear my friends, we came back safely home, but our hearts still are in Tulce and Poznan! These are really nice places to visit and to spend time. But the most impressive are people who welcomed us so friendly! I am happy that our students changed some of their attitudes and feel excited because of fellowship of Polish people. They were speaking so sincerely about this discovery on their way home :)
Malgorzata and Beata, thank you for your responsible and inventive work, also taking care for all of us. I appreciate so much that your did your best and surprised us even with prepared CD of drama plays:) 
It was also so nice to meet all of you again! It’s only a pity that not all of us could come to Poland this time. However it was great to make new friends because of our enlarging family:) 
Have a good rest after your travelling home! Miss you all already!
 
Serhat Tekindemir
 Hi all
I agree with Rita
Thank you Malgorzata, Beata and of course your headmaster, mayor and all team. It was wonderful and really very nice programme. our students don’t forget to this programme. And your students parent was very involved, very good hosting.
Thank you again our hearts is with you
Serhat
 
Tiziana Franzone
25 maja 12:29 
Dear friends, 
We are at home safe, chatting with family, telling about the warm welcome we had in Poland, where Beata and Malgorzata together with all the school staff, families, Headmaster and Wóit made our staying warm, comfortable and unforgettable. Once more we realized that it's exciting and enriching to stay with the 'Comenius team' sharing experiences and strengthening ties!
See You All soon :))
 
Onica Daniela Podariu
25 maja 14:35 
Hello, dear friends!
We're at home, after a very long trip( 25 hours). It was tough, but beautiful. It was a great experience for children and for teachers.
Regards to those who made our stay enjoyable: the teachers, the parents and the local authorities.
 
Thank you very much again!
 
With love, Onica,Claudia and Anca
 
Vaiva Pilipaviciene
25 maja 15:20 
Dear friends, 
I'd also like to say thanks again to Malgorzata and Beata for your huge responsible input to our warm feelings, emotions and memories from Poland.
Thank you, dear friends, for nice, joyful days during all week, it's great to know that our Comenius family gets closer and closer in each meeting :) miss you all! And hope to see you all soon ; )
 
Merja Danso
25 maja 18:42 
We are also back home after long trip. While we were in Poland, summer came to the North part of Finland. So we have warm and green here too. Thank you 
Malgorzata and Beata and all the others who made our week in Poland so wonderful. We all have very good memories. And thank you our Comenius friends. It was really nice to see you all. Regards also from Annette.
 

  Byliśmy w Turcji

 

            W ramach programu Comenius 16 marca polecieliśmy do Yalove, tureckiego miasta leżącego nad morzem Marmara, niedaleko Stambułu na spotkanie z naszymi kolegami z Finlandii, Rumunii, Litwy,  Włoch, Grecji i oczywiście Turcji. Naszymi opiekunkami były panie M. Jędrzejewska- Warszczyńska i B. Kaźmierczak.

            17 marca był naszym pierwszym dniem w tureckiej szkole. Nie mogłam doczekać się , kiedy poznam nowych kolegów. Podczas drogi Idil, dziewczyna , która gościła mnie w swoim domu, opowiadała mi o wszystkim, co widziałyśmy przez szybę samochodu. Moich kolegów, czyli Maję, Michała i Janka, znalazłam dopiero na placu przed budynkiem szkoły. Na początku mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcji języka tureckiego, zobaczyć, jak wyglądają zajęcia w innym kraju. Dziwiły mnie,  głośne rozmowy  prowadzone  w ich trakcie. Miałam wrażenie, że nauczycielka ciągle krzyczy, a okazało się, że po prostu prowadzi zajęcia, ignorując hałas. Siedziałam w ławce jak na …tureckim kazaniu, lecz zajęcia obserwowałam z zainteresowaniem. Nagle usłyszałam dziwną melodię. Byłam przekonana, że ktoś nie wyłączył dźwięku w telefonie, lecz cała klasa zerwała się z miejsca. Jak się później okazało, tajemnicza  melodia była szkolnym dzwonkiem.

Potem mogliśmy obejrzeć szkolne pomieszczenia. Od razu można było zauważyć, że budynek jest większy od naszej szkoły. Odwiedziliśmy kilka klas, w tym pracownię chemiczną, która zrobiła na mnie wrażenie, ponieważ brakuje takiej u nas. Po krótkiej wycieczce wysłuchaliśmy wykładu na temat Turcji, tamtejszego systemu edukacji. Dzięki, moim zdaniem , ciekawym prezentacjom i filmom poznaliśmy kilka tureckich tradycji. Przedstawiciele każdego kraju opowiedzieli o swoich szkołach i miejscowościach , z których pochodzili. Uważam, że nasza prezentacja była bardzo ciekawa.

Odwiedziliśmy też szkołę sąsiadującą z tą ,do której uczęszczaliśmy podczas pobytu w Yalove. Tam podano nam mały poczęstunek złożony z przeróżnych, dobrze nam znanych owoców, jednak o innym smaku. Mandarynka na przykład smakowała jak marchewka.

Dzień minął bardzo szybko. Cieszyłam się, że poznałam koleżanki i kolegów z tak wielu krajów. Od razu ich polubiłam. Wiedziałam, że czas spędzony z nimi nie będzie stracony.

                                                                                                                                      Klaudia Staszyńska

 

            Wtorek zaczęliśmy od robienia prac plastycznych. Nasza grupa (uczniowie)lepiła ze specjalnej masy twardniejącej  „evil eye”. Jest to oko, które ma odstraszać złe moce. W Turcji to bardzo popularny symbol, chętnie noszony jako talizman lub wieszany w domu jako ozdoba. Według mnie nazwa „evil eye” nie oddaje znaczenia tego symbolu. No bo jak diabelskie oko ma mnie chronić przed niedobrymi siłami?!

            Po zajęciach artystycznych, które niezbyt mi się podobały, przeszliśmy do ciemnych i chłodnych podziemi. Była tam scena teatralna oraz rzędy czerwonych krzeseł. Uczniowie z Yalove zorganizowali występy patriotyczne z okazji obchodów 18 marca. W 1915 roku tego właśnie dnia Turcja pokonała flotę brytyjsko-francuską w bitwie morskiej w Cieśninie Dardanelskiej. Po przedstawieniu doszedłem do wniosku, że prawie nic nie zrozumiałem (cały tekst był w języku tureckim). Na dodatek siedziałem przy głośniku, a osoby mówiące wręcz krzyczały do mikrofonu.

            Potem poszliśmy do stołówki na lunch. Tam podawano zazwyczaj wołowinę lub kurczaka. Do tego bardzo słodkie ciasto i chleb, który Turcy podają do każdego posiłku.

            Po południu pojechaliśmy do arboretum. Było tam wiele niezwykłych i egzotycznych gatunków roślin. Niektóre okazy miały ponad 500 lat! Spacerowanie wśród kwitnących roślin przy dwudziestostopniowej temperaturze było dla mnie bardzo przyjemne.

            Następnie zwiedzaliśmy bizantyjskie termy oraz rezydencję pierwszego tureckiego prezydenta – Mustafy Atatȕrka. Po spotkaniu z historią wybraliśmy się na współczesne termy i do sauny. Był to czas, kiedy mogliśmy się nieco zrelaksować.

            Około godziny 18.00 wróciliśmy do domów. W rodzinie, która mnie gościła, na kolację była przepyszna ryba. Od razu  po głównym daniu poczęstowano mnie najsłodszym ciastem, jakie kiedykolwiek jadłem. Zjadłem całe, ponieważ nie wypadało mi je zostawić. Potem dostałem mdłości.

            Uważam, że drugi dzień był bardzo ciekawy. Mimo bardzo napiętego harmonogramu, zajęcia były przyjemne.

Janusz  Walkowiak

 

            W środę, jak co rano, przyjechaliśmy do szkoły na 8.40. Tego dnia nauczyciele zorganizowali dla nas zajęcia plastyczne. Wspólnie z wszystkimi uczniami z różnych krajów malowaliśmy ebru. To technika malarska, która jest bardzo popularna w tureckich szkołach. W oleistej wodzie miesza się farby , a następnie przenosi na papier. Nigdy nie wiadomo, jaki będzie wzór. W holu naszej szkoły można obejrzeć taką pracę.  Potem uczniowie z Turcji prezentowali swój kraj. Mówili o kulturze i o zwyczajach, które znacznie różnią się od polskich i dlatego słuchaliśmy z zainteresowaniem. Nie mieliśmy chwili wytchnienia. Po zakończeniu prezentacji udaliśmy się do sali, w której dwóch tancerzy pokazywało bardzo dynamiczny i wesoły turecki taniec. Po ich występie zaproszono nas, widownię, do wspólnej zabawy. Wszyscy znakomicie się bawili. Niedługo potem koledzy i koleżanki, u których mieszkaliśmy podczas pobytu w Yalove, zabrali nas do domów.

Michał  Iwańczuk

 

            Tak jak każdego ranka spotkaliśmy się w szkole.  Był to czwarty dzień naszego pobytu w Yalove. W tym dniu wszystkie grupy przedstawiały prezentacje o narodowych mitach i legendach. Opowieści były ciekawe, fantastyczne i pobudzały naszą wyobraźnię. Pozwoliły dostrzec różnice kulturowe między naszymi krajami. Zauważyliśmy, że wiele łączy nas z Litwą. Biorąc pod uwagę wspólną historię, to zupełnie zrozumiałe.  Prezentacje trwały dość długo, nic więc dziwnego, że nasze żołądki dały o sobie znać. Po smacznym posiłku spotkaliśmy się ponownie. Tym razem uczyliśmy się od naszych koleżanek z Rumunii sposobów zdobienia jajek. Wszystkie pisanki były wykonane z wielką dokładnością. Jedna z nich podobała mi się szczególnie, była bardzo kolorowa i kwiecista. Ciekawostką dla nas było to, że malowanie jajek w tym kraju nie jest związane z Wielkanocą, lecz jest to tradycja całoroczna. Koledzy i koleżanki z pozostałych państw także prezentowali pisanki ze swoich regionów. Wszystkie były niezwykle barwne.

            Niestety, wszystko co piękne szybko się kończy. Wieczorem spotkaliśmy się po raz ostatni na kolacji pożegnalnej.

Maja Stachowiak

 

            Pokrótce zostały przedstawione cztery dni spędzone w Yalove. Jeden dzień od wczesnych godzin porannych do późnych godzin wieczornych spędziliśmy w Stambule. Relację z tego dnia przedstawimy w następnym numerze Samorządu.

           

 

 

 

 

 W roku szkolnym 2013/2014 oraz  2014/ 2015   nasza szkoła będzie realizowała projekt współpracy międzynarodowej między szkołami w ramach

Programu Comenius. Tytuł projektu to: „ Odkrywanie Europy poprzez mity i legendy narodowe”.

Informacje dotyczące projektu oraz aktualne wydarzenia z tym związane znajdą państwo w zakładce „ COMENIUS”  na stronie internetowej naszej szkoły.   

 

Regulamin programu Comenius                     

 

 PROGRAM   COMENIUS

Comenius to program partnerskiej współpracy szkół z różnych krajów dofinansowany ze środków unijnych .Jedną z form współpracy między szkołami są Wielostronne Projekty Szkół.

Celem projektu jest wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji , promowanie partnerstwa i mobilności między szkołami. W projekcie uczestniczą uczniowie i nauczyciele szkół.

 

Temat  projektu realizowanego przez naszą szkołę  to „ ODKRYWANIE EUROPY POPRZEZ ŚWIAT MITÓW I LEGEND „ . Uczestniczą w nim szkoły z Litwy, Finlandii, Włoch, Turcji , Rumunii i Grecji. W ramach projektu uczniowie gimnazjum będą przygotowywali prezentacje dotyczące mitów i legend swojego kraju oraz będą mięli okazję poznać legendy innych krajów. Będzie także możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami z innych krajów poprzez wymianę korespondencyjną listów oraz pobyt uczniów reprezentujących szkoły u rodzin goszczących.

Przez dwa kolejne lata uczniowie będą wspólnie realizować wyznaczone w projekcie zadania . Językiem roboczym będzie język angielski więc uczniowie będą mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności językowych oraz komunikowania się na co dzień w języku obcym .

Korzyści  płynące z realizacji partnerstwa wielostronnego :

-zdobywanie wiedzy o systemie edukacji w krajach partnerskich .

- wymiana doświadczeń i metod pracy nauczycieli.

-doskonalenie umiejętności językowych.

-poznawanie kultury innych krajów i przełamywanie stereotypów i barier kulturowych.

-stymulowanie inicjatywy i kreatywności.

-rozwijanie w uczniach poczucia tożsamości europejskiej.

-promocja szkoły w regionie i za granicą.

- nawiązywanie stałych kontaktów między szkołami .

 

Terminarz spotkań przedstawicieli szkół biorących udział w projekcie :

*Turcja – marzec 2014

*Polska – maj 2014 ( nasza szkoła będzie gościć u siebie nauczycieli i uczniów z sześciu krajów )

*Grecja – wrzesień 2014

*Włochy – grudzień 2014

*Finlandia –marzec 2015

*Litwa – maj 2015  PODSUMOWANIE PROJEKTU

Dotychczas odbyły się dwa spotkania organizacyjne w Turcji i w Rumunii .

 

Już teraz szukamy rodzin, które będą mogły gościć u siebie uczniów ze szkół partnerskich

w terminie  od 18 do 24 maja 2014 r. 

Oczekiwania to samodzielne miejsce do spania, wyżywienie  ( oprócz czasu, kiedy uczniowie będą przebywać ze swoimi nauczycielami) i wspólne spędzanie czasu wolnego.

Prosimy o zgłaszanie się do koordynatorów projektu : pani Małgorzaty  Jędrzejewskiej lub pani Beaty Kaźmierczak.

Pamiętajmy, ze przyjecie gościa to doskonała okazja do intensywnego treningu mówienia w języku angielskim oraz okazja do nawiązania bezpośrednich , być może trwałych, przyjaźni.

Dla potrzeb projektu została utworzona strona internetowa w języku angielskim

 www.mythologyofeurope.com  . Na stronie tej mogą państwo znaleźć informacje na temat szkół uczestniczących w projekcie oraz wyznaczonych zadań a także sprawozdania i zdjęcia z  odbytych już spotkań.

 

 

Zasady uczestnictwa w wyjazdach programu Comenius.

  1. Ze względu na niewielką ilość uczniów, którzy mogą uczestniczyć w tych wyjazdach traktowane są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem w realizację projektu.

Wybór uczniów na wyjazdy odbywa się na podstawie Regulaminu wyboru uczniów na wyjazdy zagraniczne w ramach programu Comenius (Załącznik 1)

 

  1. Wyjazdy są opłacone z grantu otrzymanego przez szkołę (zakup biletów lotniczych, ewentualnie koszty zakwaterowania w hotelu - w przypadku braku możliwości goszczenia przez partnerów zagranicznych i wydatki związane z realizacją projektu).

 

  1. Pozostałe wydatki uczniowie pokrywają we własnym zakresie w ramach własnego kieszonkowego.

 

  1. Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem się do wyjazdu.

Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej wymaga pisemnej zgody obojga rodziców/opiekunów ucznia goszczącego. (Załącznik 4)

 

  1. Kierownikiem wyjazdu jest koordynator projektu, opiekę nad młodzieżą sprawują wyznaczeni przez dyrektora szkoły nauczyciele uczestniczący w realizacji projektu.

 

  1. Opiekę nad uczestnikami wyjazdu sprawują:

 

a)       opiekunowie- w czasie podróży, podczas zajęć organizowanych przez szkołę goszczącą i ewentualnie podczas pobytu w hotelu.

b)       rodzina goszcząca- podczas przybywania z rodziną goszczącą.

 

 

REGULAMIN WYJAZDU ZAGRANICZNEGO

 

  1. Uczeń może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Załącznik 2, 3.

 

  1. Uczeń w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest dostarczyć komplet dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy medycznej, karta informacyjna, karta EKUZ,  ksero paszportu,  itp.) oraz pisemnego potwierdzenia zapoznania się z regulaminem wymiany.

 

  1. Uczestnicy wyjazdu muszą być do niego odpowiednio przygotowani ( walizka na kółkach, odpowiedni ubiór, obuwie, paszport, legitymacja szkolna,  słownik polsko-angielski i angielsko-polski).

 

  1. Uczestnicy przelotu samolotem i ich rodzice/prawni opiekunowie mają obowiązek zapoznania się z informacjami znajdującymi się  na stronie lotniska.

 

  1. Uczestnicy wyjazdu stawiają się punktualnie o wyznaczonej godzinie na wyznaczone miejsce zbiórki.

 

  1. Rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za dowóz uczestnika na wyznaczoną przez organizatora miejsce zbiórki w dniu wyjazdu, bezzwłoczny odbiór w dniu powrotu.

 

  1. Uczestnik wyjazdu podlega opiekunom i jest zobowiązany do bezwzględnego wykonywania poleceń.

 

  1. W przypadku przebywania w domu rodziny goszczącej uczestnik wyjazdu jest zobowiązany przestrzegać zasad ustalonych przez gospodarzy.

 

  1. Podczas podróży uczestnik zobowiązany jest do przestrzegania przepisów podróżnych oraz stosować się do poleceń opiekunów, pilota, i kierowców.

 

  1. Uczestnik zobowiązany jest stosować się do postanowień i przepisów i regulaminów obowiązujących w obiekcie zakwaterowania oraz miejscach realizacji programu wycieczki (min. Przepisów przeciwpożarowych, komunikacyjnych, poruszania się po drogach publicznych, ciszy nocnej, BHP)

 

  1. Każdy uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre imię szkoły i kraju, nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną kulturę, religię, czy przekonania, obiekty zabytkowe musi i eksponaty muzealne musi traktować z należytym szacunkiem.

 

  1. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje zachowanie nienarażające bezpieczeństwa własnego i innych.

 

  1. Każdego uczestnika wyjazdu obowiązuje bezwzględny zakaz:
    1. Samodzielnego – bez zgody kierownika wymiany - oddalania się od grupy.
    2. Spożywania alkoholu i substancji psychoaktywnych w jakiejkolwiek postaci.
    3. Palenia papierosów.

 

  1. Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej obowiązującej w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na nocleg.

 

  1. Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje ustalony program i rozkład czasowy dnia.

 

  1. Oddalanie się uczestnika z terenu zakwaterowania oraz miejsca prowadzenia zajęć może nastąpić wyłącznie za wiedzą i zgodą opiekunów (nauczycieli lub rodziców/opiekunów prawnych), pod opieką, których się znajduje.

 

  1. Każdy uczestnik zobowiązany jest dbać o swój bagaż i pieniądze, przedmioty wartościowe oraz o mienie i wyposażenie miejsca, w którym przebywa.

 

  1. Nauczyciele nie ponoszą odpowiedzialności za zagubienie pieniędzy oraz zagubienie lub zniszczenie przedmiotów wartościowych zabranych na wyjazd.

 

  1. Podczas wyjazdów zagranicznych uczniowie mogą realizować program różniący się od programu polskich opiekunów. W takim przypadku uczniowie pozostają pod opieką rodziców uczniów goszczących lub pracowników szkoły goszczącej.

 

  1. Za szkody wyrządzone przez ucznia odpowiedzialność ponoszą jego rodzice/ opiekunowie prawni.

 

  1. Uczestnik może sam dawkować sobie leki na podstawie oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych.

 

  1. Regulamin obowiązuje od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia wyjazdu przez koordynatora.

 

  1. W przypadku rezygnacji z wyjazdu ucznia zakwalifikowanego do tego wyjazdu, koszty wynikające z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie rezerwacji itp.) ponosi rodzić/opiekun prawny ucznia.

 

  1. Wszelkie kwestie nieujęte w regulaminie będą rozstrzygane przez Dyrektora szkoły i koordynatora projektu.

 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

  1. Koordynator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień regulaminu w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności.

 

  1. W przypadkach spornych decyzję podejmuje komisja złożona z przedstawiciela Dyrekcji szkoły, koordynatora, co najmniej jednego nauczyciela realizującego projekt.

 

  1. Aktualna treść regulaminu jest dostępna u koordynatora projektu oraz na szkolnej stronie internetowej.

 

 

Załączniki:

Załącznik 1

REGULAMIN WYBORU UCZNIÓW NA WYJAZDY W RAMACH PROGRAMU COMENIUS (w roku szkolnym 2014/2015)

 

  1. Każdy uczeń gimnazjum może zgłosić swoją chęć wyjazdu do koordynatorów projektu.
    Decyzja ta musi być uzgodniona z rodzicami ucznia (wymagana jest pisemna zgoda obojga rodziców), uczeń musi posiadać ważny dowód osobisty/paszport.
  2. Zgłoszenie odbywa się poprzez wypełnienie wniosku (dostępny u koordynatorów).
  3. Komisja, która dokonuje wyboru składa się z: koordynatorów projektu, wychowawcy ucznia oraz nauczycieli, którzy nadzorowali prace projektowe.
  4. Kryteria wyboru uczniów:
  • Zaangażowanie w działania projektowe.
  • Terminowość wykonania prac.
  • Komunikatywna znajomość języka angielskiego oraz postępy w nauce tego przedmiotu.
  • Ocena z zachowania.
  • Udział w konkursach dotyczących projektu
  • Gotowość do przyjęcia gości ze szkół partnerskich.
  • Inicjatywa, kreatywność, gotowość do występów publicznych w języku angielskim.
  1. Komisja dokonuje analizy wniosków złożonych przez uczniów, a następnie podejmuje decyzję.

 


 

 

 

Wniosek o wyjazd zagraniczny w ramach programu Comenius.

 

Imię i nazwisko …………………………………………………………………….

 

Odpowiedz na poniższe pytania.

Brak odpowiedzi na niektóre pytania lub niewyczerpujące uzasadnienie może być przyczyną odrzucenia wniosku.

 

  1. Dlaczego jesteś zainteresowany wyjazdem?
  2. W jaki sposób będziesz przygotowywał się do wyjazdu?
  3. Czy brałeś udział w działaniach projektowych Comeniusa w szkole (listy, logo, gazetki)? Opisz każde swoje działanie.
  4. Jak oceniasz swoje możliwości komunikowania się w języku obcym?
  5. Co zrobisz, jeśli będziesz chciał coś powiedzieć (zapytać o coś), a nie będziesz znał właściwych słów?
  6. Jakie są korzyści z wyjazdu? (Dla Ciebie, Twojego otoczenia, Twojej szkoły)
  7. W jaki sposób chciałbyś / chciałabyś przedstawić relację z wyjazdu (w szkole)?

 

 

Załącznik 2.

 

OŚWIADCZENIE

Rodziców (prawnych opiekunów) w sprawie zagranicznego wyjazdu dziecka

w ramach programu Comenius – „Uczenie się przez całe życie”

 

 

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ………………………………………………………………………………

Imię i nazwisko

w wyjeździe do ……………………………………………….. w terminie ……………………………………………………….

 

Przyjmuję do wiadomości, że podczas wyjazdu moje dziecko będzie mieszkało u  rodziny ucznia szkoły goszczącej

 

……………………………………………………………………………………………………………

……………

……………

Imię i nazwisko ucznia goszczącego

Wiek

Płeć

 

oraz realizowało program wizyty mogący różnić się od programu polskich opiekunów, z którymi wyjeżdża.

 

 

Wyrażam zgodę, aby w przytoczonych wyżej sytuacjach moje dziecko pozostawało pod opieką prawnych opiekunów ucznia goszczącego lub pracowników szkoły goszczącej.

 

Uwagi dotyczące zdrowia dziecka:

  • choroby przewlekłe i przyjmowane leki ………………………………………………………………………….

 

 …………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • inne dolegliwości (omdlenia, częste bóle głowy, duszności, szybkie męczenie się, choroba lokomocyjna itd.) ………………………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  • alergie (leki, żywność, inne) …………………………………….…………… ………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Uwagi dotyczące szczególnych potrzeb żywieniowych dziecka ……………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

W razie zagrożenia życia dziecka zgadzam się na jego leczenie szpitalne, zabiegi diagnostyczne, operacje.

 

In case of a threat to my child’s life or health, I agree on his/her hospitalization, diagnostic procedures or medical operations.

 

Hiermit  erteile ich dem Arzt beziehungsweise dem bahandelnden Arzt im Krankenhaus die Erlaubnis, mein Kind im Falle einer lebensbedrohlichen Situation zu operieren, beziehungsweise aerztlich zu versorgen.

 

 

Oświadczam, że niniejszy dokument zawiera wszystkie znane mi informacje o dziecku, które mogą pomóc w zapewnieniu mu właściwej opieki podczas wycieczki.

 

 

Ojciec

Matka

Imię i nazwisko

 

 

Telefon

 

 

Adres e-mail

 

 

Adres zamieszkania

 

 

Podpisy

 

 

 

 

Data

Podpis

Data

Podpis

 


 

 

Zalącznik 3

 

 

 

OŚWIADCZENIE

Rodziców w sprawie zgody na udział dziecka

w projekcie Programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius

i przetwarzanie jego danych osobowych

 

 

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka w projekcie

 

………………………………………………………………………………………………………………………

Nazwa projektu

realizowanego przez szkołę w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius

w terminie

 

………………………………………………………………………………………………………………………

Termin realizacji projektu

 

 

 

………………….........................................................................

………………….........................................................................

Data i podpis matki

Data i podpis ojca

 

 

 

 

Rozumiem, że zdjęcia, filmy oraz nagrania wideo dotyczące uczniów biorących udział w projekcie mogą być wykorzystywane przez szkoły partnerskie i/lub ich Narodowe Agencje w materiałach promocyjnych.

 

Wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody*) na wykorzystywanie, publikowanie i/lub powielanie fragmentów wywiadów i listów, obrazów oraz nagrań dźwiękowych mojego dziecka przez szkołę macierzystą, szkoły partnerskie i ich Narodowe Agencje podczas jego udziału w projekcie.

 

*) Niepotrzebne skreślić

 

 

 

 

………………….........................................................................

………………….........................................................................

Data i podpis matki

Data i podpis ojca

 


 

 

Załącznik 4

 

OŚWIADCZENIE

 

Rodziców dziecka przyjmujących ucznia ze szkoły partnerskiej

 

 

Wyrażam zgodę na przyjęcie w moim domu ucznia szkoły partnerskiej podczas spotkania partnerów projektu realizowanego w ramach programu Comenius – „Uczenie się przez całe życie”, które odbędzie się w dniach

                                                                                                                                                 

………………………………………..   w .................................................................. .

termin spotkania                                               miejscowość

 

 

Oświadczam, że zapewnię uczniowi opiekę oraz niezbędne warunki pobytu, w szczególności:

  1. samodzielne miejsce do spania,
  2. wyżywienie, oprócz sytuacji, w których uczeń będzie przebywał pod opieką swoich nauczycieli.

W miarę możliwości postaram się przybliżyć uczniowi polską kulturę, tradycje i wartości.

 

Zobowiązuję się do niezwłocznego powiadomienia polskiego koordynatora projektu o niewłaściwym zachowaniu ucznia oraz wszelkich niepokojących sytuacjach związanych z jego pobytem.

 

 

 

 

 

………………….........................................................................

………………….........................................................................

Data i podpis matki

Data i podpis ojca

 

 

 

RAPORT ZE SPOTKANIA NAUCZYCIELI W RAMACH PROJEKTU COMENIUS

                    „ Discover Europe through the world of  Mythology”

                           ( “ Odkrywanie Europy poprzez mity “ )

 

             W dniach 30.09 2013 – 04.10.2013 odbyło się w Rumunii spotkanie nauczycieli- koordynatorów, uczestniczących w projekcie Comenius. Nauczycieli gościła szkoła we Vladeni, na północy Rumunii. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele 7 krajów, biorących udział w projekcie: Litwy, Polski, Grecji, Włoch, Turcji, Finlandii i Rumunii.
W oficjalnym powitaniu gości uczestniczyli przedstawiciele lokalnych władz samorządowych, mer miasta Botosani oraz przedstawiciele tamtejszego Kuratorium Oświaty.
W trakcie czterodniowego pobytu odbyło się wiele spotkań , na których ustalono terminy kolejnych wyjazdów z uczniami w ramach projektu oraz odpowiedzialność poszczególnych krajów za wybrane komponenty projektu. Dyskutowano także na temat symboliki i treści mitologicznych zawartych w projekcie.
Odbyły się także warsztaty, na których  nauczyciele przedstawili prezentacje o szkołach uczestniczących w projekcie, jak również prezentacje samych nauczycieli w celu bliższego poznania się .
Nauczyciele mieli możliwość wymiany doświadczeń i poznania różnych metod nauczania dzięki obserwacji zajęć w szkole podstawowej we Vladeni. Uczniowie tej szkoły zaprezentowali program artystyczny, w którym wykonywali piosenki i tańce regionalne.
Szkoła pielęgnuje tradycje regionalne poprzez organizowanie zajęć folklorystycznych dla dzieci, w ramach których uczą się one tradycyjnego rzemiosła, np. wykonywania regionalnego obuwia ze skóry, ozdobnego haftu  czy malowania pisanek.
Uczestnicy spotkania  mieli możliwość zapoznania się z historią i tradycją górskiego regionu Bukowina. Zwiedzali muzeum etnograficzne oraz muzeum pisanek, w którym zgromadzono zbiory z całego świata oraz pobliskie zabytkowe cerkwie wpisane na listę pomników Unesco.
W ostatnim dniu pobytu uczestnicy dokonali podsumowania  tematyki spotkania w Rumunii i sporządzili oficjalny raport  dla lokalnych władz .
 
 
 
 
 
 

 

 

 Rozpoczęciu programu Comenius

„Odkrywanie Europy przez świat mitów i legend.”

 
            Znamy wiele mitów i legend naszego kraju, uczymy się o nich w naszej szkole. Ale czy kiedykolwiek mieliśmy okazję poznać legendy włoskie, tureckie lub fińskie? 
Teraz uczniowie naszego gimnazjum będą mieli taką okazję dzięki realizacji projektu o powyższym tytule, który będzie dofinansowany przez program Comenius w ramach Wielostronnego Partnerstwa Szkół.
Wniosek o dofinansowanie projektu złożony do Narodowej Agencji programu Comenius został zaakceptowany i przyjęty do realizacji.
Oznacza to, że w bieżącym oraz kolejnym roku szkolnym gimnazjaliści będą odkrywać Europę poprzez świat mitów i legend, a będą to historie z następujących krajów partnerskich: Litwy, Rumunii, Finlandii, Turcji, Włoch i Grecji.
Przez dwa kolejne lata uczniowie będą korespondować z kolegami z tamtejszych szkół i wspólnie realizować wyznaczone w projekcie zadania. Językiem roboczym jest angielski, a zatem będą mogli w praktyce sprawdzić swoje umiejętności komunikacji w tym języku. 
Nauczyciele będą mogli poznać system kształcenia i metody pracy w krajach partnerskich i w praktyce przyjrzeć się pracy nauczycieli w tamtejszych szkołach. 
Już wkrótce nauczyciele naszej szkoły, zajmujący się projektem Comenius, wyjadą na pierwsze spotkanie robocze do Rumunii, którego celem będzie omówienie metod pracy, określenie celów partnerstwa oraz zainicjowanie dalszych działań.
Przewidziane są też wyjazdy dla uczniów gimnazjum: w obecnym roku szkolnym do Turcji, a w kolejnym do Włoch i Finlandii.
Natomiast w maju 2014r będziemy gościć przedstawicieli szkół partnerskich (uczniów i nauczycieli) w naszej szkole. Będzie to okazja dla całej społeczności naszej szkoły do bezpośredniego spotkania z kulturą państw uczestniczących w projekcie.
 
Małgorzata Jędrzejewska
 

Wizyta przygotowawcza programu Comenius w Turcji.

 

W dniach 4-8 grudnia 2012r uczestniczyłam w wizycie przygotowawczej programu Comenius.

Gospodarzem spotkania  była 75 Yil Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu w mieście Yalova w Turcji.

Nauczyciele sześciu szkół partnerskich spotkali się, aby przygotować projekt współpracy wielostronnej w ramach programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”.

W projekcie biorą udział szkoły z różnych stron Europy: Litwa (koordynator), Turcja, Finlandia, Rumunia, Grecja i nasza szkoła jako partner z Polski.

Temat współpracy to „Mity i legendy narodowe”. Naszym pomysłem jest, aby w ciągu dwóch lat trwania projektu, uczniowie poznali legendy innych narodów oraz przedstawili swoje własne.

W trakcie wizyty przygotowaliśmy wniosek z opisem przyszłego projektu. Zostanie on przesłany do Agencji Narodowej programu Comenius w lutym 2013r, a w lipcu dowiemy się, czy nasz projekt został zaakceptowany i przyjęty do realizacji.

 

Małgorzata Jędrzejewska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkola Tulce